– Om ett par år passerar vi 500 000 resenärer, säger Robert Lindberg som är flygplatschef i Skellefteå.
Det är den stora industriexpansionen i Skellefteå som är förklaring till att flygplatsen nu växer. Det skissas också på en ny terminalbyggnad för att klara av framtidens resande.
Flygchefen: ”Fördel att äga lokalt”
En statlig utredning presenterade i våras ett förslag att staten ska köpta tillbaka flygplatsen och att det är en nationell angelägenhet att Skellefteå Airport ingår i gruppen statliga flygplatserna, som Luleå och Umeå.
– Då blir nog priset betydligt högre än en krona om kommunen säljer tillbaka flygplatsen. Men det är en fördel att äga flygplatsen lokalt också. Vi bestämmer allt själva, bland annat flyglinjerna säger Robert Lindberg.
Drönarflygningar och elflyg
Framtiden kommer också att handla om elflyg på kortdistans, exempelvis till Örnsköldsvik eller Sundsvall, enligt Lindberg.
Det finns också planer på drönarflygningar mellan Skellefteå Airport och Northvoltsfabriken.
– Om några månader kommer planerna att presenteras i detalj och hur drönarflygningarna ska se ut, säger Robert Lindberg.