– Fortsatt utredning pågår, säger utredaren Magnus Sjönnebring.
Med en knapp vecka kvar till att rallytstarten överklagade Rans sameby tillstånden för tre av sträckorna.
– Per dagens datum befinner sig renar på två av de tre sträckor som nämns, skrev samebyns ordförande Silja Jonsson Marklund i överklagan.
Samebyns överklagan av Länsstyrelsens beslut att ge grönt ljus för VM-rallyt överlämnades då till Transportstyrelsen för beslut.
3000 sidor att gå igenom
De sträckor som Rans sameby i första hand vill att tillstånden skulle hävas för var Umeå Lång, Västervik och Vännäs. För Tranportstyrelsen blev det bråda dagar med över 3000 sidor material att gå igenom innan ett beslut kan fattas.
Under eftermiddagen på onsdagen meddelade myndigheten att de inte hinner.
– Vi kommer sannolikt inte att kunna hinna meddela beslut innan rallyt startar. Materialet i ärendet är väldigt omfattande och det har även inkommit nya uppgifter i ärendet som Transportstyrelsen varit tvungen att skriftväxla mellan berörda parter, säger utredaren Magnus Sjönnebring till SVT.
Om Transportstyrelsen inte hinner meddela beslut innan arrangemanget påbörjas gäller Länsstyrelsens beslut om tillstånd.
Samebyn: Uppenbart att det finns renar på sträckan
När Maidi Eira Andersson, styrelseledamot i samebyn, låter luttrad när hon får beskedet.
– Det var ganska väntat, men även Länsstyrelsens beslut var förenat med villkor, så vi får utgå från det. Men situationen ser ut som den gjorde igår. Rallyt vill köra sträckan Umeå Lång, vi vill inte att de kör den. Och det är uppenbart att det finns renar på sträckan.
Även transportsträckorna problematiska
I sin överklagan beskrev samebyn att det inte bara är tävlingssträckorna som är problemet, utan även transportsträckorna.
I andra hand framförde samebyn att tillståndet för rallyt ska villkoras. Bedrivs det renskötsel i närheten av en tävlingssträcka så ska den avlysas sju dagar innan tävling, en tidsgräns som redan passerats.