– Det byggs så mycket och händer så mycket i Umeå nu så det blir tyvärr mycket tung trafik i alla fall, säger Hans Sandberg, miljöinspektör vid Umeå kommun.
Han byter filter i den gröna arbetsboden längs Västra Eplanaden. Det är här koldioxidutsläpp och partiklar mäts. Han bekräftar att trafiken ökat en aning, men menar att det inte handlar om genomfartstrafik. De allra flesta som dundrar in över Tegsbron söderifrån svänger av öster- eller västerut.
Utsläppen är väderberoende
Parallellt med att det räknas både personbilar och yrkestrafikfordon mäter kommunen utsläppen.
– Det är väldigt väderberoende. Om det blåser lite mer får vi lägre värden och på vintern är värdena generellt högre, förklarar Hans Sandberg.
Långtradarna står för hälften av utsläppen.
– Det enda som står till buds i väntan på att ringleden ska byggas väster om stan är att mana vanligt folk att lämna bilen hemma, åka kommunalt eller cykla.
23 000 fordon passerar
Enligt Umeå kommuns trafikplaneringschef Marie Frostvinge har biltrafiken ökat under 2016, om man jämför med tidigare år.
– Men vi har bytt till ett bättre mätsystem nu som gör att vi kan dela in tung trafik och långtradare för sig och bussar, vans, suvar och husbilar för sig. Därför finns det i nuläget inga jämförelsetal för just den tyngsta trafiken.
Enligt trafikplaneringen passerar cirka 23 000 fordon per dygn.
SVT Nyheter gjorde i början av september ett eget stickprov i morgonrusningen för att se hur många av lastbilarna som passerade som faktiskt körde hela vägen genom stan. Under 30 minuter passerade hela 47 tyngre lastbilar över Tegsbron i söder- och norrgående rikting. Det var mindre än en handfull som passerade förbi Ersbodarondellen.
– Det stämmer väldigt bra med vår bild, att lastbilarna svänger av mot Västerslätt och så länge det inte finns en annan väg dit har vi inte så mycket vi kan göra, konstaterar Hans Sandberg.