Svart i rutan, dåligt ljud eller hackande bild. Ja, det här är några av de tekniska störningar som kan uppstå när det går från rikssändningar till regionala nyheter.
Bernt Högkvist han har ofta svart i rutan under de första minuterna av Västerbottensnytt. Något som blir extra irriterande i de korta morgonsändningarna.
– Jag tycker inte det är bra. Det har pågått så länge. Det blir så man slår över till andra kanaler istället, säger Bernt Högkvist.
En del ringer till Västerbottensnytt och tror att det vårt fel att det är störningar. Men det är det oftast inte. Istället ska du kolla med din satellit- eller kabeloperatör, som till exempel Com hem, Canal digital, Viasat eller Telia. Det är de som ser till att tv-signalen kommer till din tv-apparat.
Har du en digitalbox kan du också testa att nollställa och installera om den.
Där Bernt Högkvist bor är det många med samma problem. De har alla Canaldigital som operatör och Canal Digital säger att de jobbar på problemet, bland annat genom att installera ny mjukvara. Bernt han hoppas att de löser problemen snabbt.
Fel på teven eller sändningen?
En störning eller ett fel i SVTs sändningar kan ha många orsaker. Så här kan du själv lokalisera felet. Kolla sedan i snabblistan hur man kan åtgärda felet!
Om bilden är borta i den kanal du tittar på:
Slå över till en annan kanal. Har den bild är det på något sätt fel i utsändningen och inte i tvn.
Om du inte har någon bild alls:
Fråga grannarna om de har en bild. Om de har det så är det ett fel på din tv eller din antenn och inte på sändningen. Kontrollera också att du inte har ett elavbrott i din bostad. Bilden återkommer när ett eventuellt elavbrott är åtgärdat.
Har grannarna inte heller bild, och det inte är ett större elavbrott i ditt område, så ligger felet antingen:
1) hos din satellit- eller kabeloperatör
2) hos Teracom (i marknätet), riks eller regionalt
3) hos SVT
Är det fel på något eller några av Teracoms sändare meddelas detta i rutan på något sätt med rörlig text, en s k crawl-text, eller av en programpresentatör. Detta är ju föga tröst för dem som är utan bild i just den SVT-kanalen men det meddelas också i den andra stora SVT-kanalen.
Om det är fel på utsändningen från SVT får inte heller Teracoms huvudsändare, Kaknästornet, någon signal att sända ut och då blir det avbrott i hela landet. Vid sådana stora avbrott meddelas detta i Sveriges Radios sändningar.
Man kan också kontakta
SVTs växel i Stockholm
08-784 00 00 (dygnet runt)
Vad är en operatör?
En operatör är den som ser till att tv-signalen kommer till din tv-apparat. Din tv-signalsleverantör helt enkelt.
Det finns operatörer i marknät, via satellit, via kabel och bredband.
Enklast att förstå är om man själv har varit valt sin operatör. Man har själv valt sitt utbud och betalar via en faktura direkt till operatören. Så är det oftast när det gäller marknät, satellit eller bredband.
Kabel-tv kan vara litet knepigare. I ett hyreshus eller en bostadsrätts-förening är det hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse som valt operatören och man får anpassa sig efter deras val.
Man har oftast ingen direktkontakt med kabeloperatören om man nöjer sig med det fria basutbudet. Då brukar tv-kostnaden vara inbakad i hyran eller bostadsrättsavgiften.
Vet du inte vilken operatör du har ska du kontakta värden eller föreningen.
Stora operatörer har numer ett brett utbud av olika distributionsvägar och kan täcka in flera sätt – satellit, kabel- och IP-nät t ex. På deras respektive webbsidor finns information om detta.
Här är en lista på de allra största bolagen*):
Marknät (egen antenn)
Teracom
Kundtjänst: 0771-91 00 85
Boxer
Kundtjänst: 0771-21 10 00
Kabelnät
Com Hem
Kundservice: 0771-55 00 00
Tele2
Kundservice: 0200-25 25 25
Bredbandsnät (IP-nät)
Telia
Kundservice: 90 200
Bredbandsbolaget
Kundservice: 0770 -777 000
Satellit (parabolantenn)
Canal Digital
Kundservice: 0770-33 22 11
Viasat
Kundtjänst: 08-52 20 0000
*) Det finns tusentals kabelnät, stora och små, så det går inte att lista alla.
Digitalboxen krånglar. Vad gör jag?
Har du problem med att digitalboxen fryser bilden, ljudet försvinner, är i osynk eller inte följer med vid byte mellan riks- och regionalsändningar eller krånglar på andra sätt?
De här felen uppträder oftast på lite äldre boxar eller om man har svag signalstyrka.
Om problemet har uppstått plötsligt kan du
– trycka en gång till på knappen för den kanal du tittar på.
– byta till en annan kanal och gå sedan tillbaka till den du vill se.
– stänga av boxen fram och tillbaka och låt den starta om.
– dra ut strömkabeln i cirka 10-15 sekunder och starta om.
Om problemet har funnits sedan du installerade boxen beror det förmodligen på en för svag signal eller en för gammal antenn.
Du kan kolla signalstyrkan i boxens meny. Om den är OK så kan felet ligga i att antennen (och/eller antennkabeln) är för gammal. Antenner slits av väder och vind. Antennkablar blir också för gamla eller kan vara skarvade för många gånger.
Om man bor inom en 5-mils-radie från sändaren är en grid-eller gitterantenn bra. De ser ut som en grill och monteras vertikalt på väggen. Kontakta alltid en tv-handlare och be om råd.
Det gäller också om signalstyrkan är svag. Då kan det behövas en kombination av åtgärder som din tv-handlare eller en antenninstallatör kan hjälpa dig med.
Ring operatörerna!
Här är en lista på de allra största bolagen:
Marknät (egen antenn)
Teracom 0771-91 00 85
Boxer 0771-21 10 00
Kabelnät
Com Hem 0771-55 00 00
Tele2 0200-25 25 25
Bredbandsnät (IP-nät)
Telia 90 200
Bredbandsbolaget 0770 -777 000
Satellit (parabolantenn)
Canal Digital 0770-33 22 11
Viasat 08-52 20 0000