Under 2013 förhandlade landstingen med amerikanska riskkapitalbolag som krävde att deras svenska partner skulle stärka sina banksäkerheter för affären. Det finns numera en färdig uppgörelse, men innehållet hålls hemligt.
– Det är sekretessbelagd information. Vi har nått en överenskommelse, men lämnar inte ut några närmare uppgifter eftersom det rör sig om affärssekretess, säger Stefan Kallin, vd för landstingets tågbolag, Transitio.
Nio landsting
Det var för ett år sedan som Mittnytt kunde avslöja att nio landsting är inblandade i avancerad internationell skatteplanering med amerikanska investerare.
Affären kom till när landstingen under 2002 behövde köpa in 47 Reginatåg för att sätta in på pendeltågssträckor runt om i landet. Det rörde det sig om en mycket stor affär värd nära 2,5 miljarder kronor
Skatteplanering
Av skatteskäl gjordes den emellertid upp som kallat lease-and-lease-back avtal, vilket innebar att tågen efter att dom köpts in och finansierats av Transitio, leasades ut till investerare i USA, som sedan leasade tillbaka dom till Sverige. Det är ett upplägg som numera är olagligt och som syftar till två skatteavdrag. Ett i Sverige och ett i USA. Redan träffade avtal löper dock vidare.
– Gjort är gjort. Vi har övervägt att lösa ut våra amerikanska partners men styrelsen har valt att ligga kvar. Det är den lösning vi bedömer som bäst. Generellt har vi också tjänat pengar på affären, säger Jan-Åke Björklund, styrelseordförande Transitio.
Två av de Reginatåg som ingår i affärsupplägget trafikerar sträckan Sundsvall – Östersund.
Andra gången
Affären ger skattefördelar, men är samtidigt riskabel. I avtalet med de amerikanska riskkapitalisterna, som sträcker sig till 2029, har Transitio och landstingen garanterat att de banker som ingår i upplägget är stabila annars måste krediterna förstärkas. Det som nu skett är att landstingen för andra gången fått skjuta till pengar sedan en amerikansk bank fått sitt kreditbetyg sänkt.
Första gången det skedde var efter bankkrisen 2008.