Skellefteå står inför stora förändringar när företaget Northvolt ska etablera en batterifabrik och lyckas anställa 2500 personer. Inte minst mot bakgrund av att folk tänker annorlunda idag jämfört med för hundra år sedan.
Idag handlar det enligt Charlotta Mellander mer om att jobben följer efter människorna som har kompetensen.
– Det blir så när vi har en växande sektor där folk går till jobbet och får betalt för att tänka. Kreativiteten skapar ekonomiska värden och företagen förläggs dit där kompetensen finns, förklarar hon.
Och människor dras till platser och städer som kan erbjuda ett bra liv utanför jobbet.
Kulturhus lockar inte unga
Charlotta Mellander berättar att hon brukar fråga sina studenter om hur de ser på en fast tjänst i Kiruna eller Eksjö i förhållande till en oviss framtid i Stockholm.
– De väljer ändå storstaden därför att det där finns en variation i utbudet: inte bara en pizzeria utan också en indisk restaurang i kombination med en god offentlig service.
Därför gäller det att skapa intressanta miljöer för de mellan 18 år och 35 år, vilka är de som i störst utsträckning är beredda att flytta.
– För dem är det inte kulturhus som är mest attraktivt, de är för femtioplussarna, konstaterar Charlotta Mellander.
I klippet ovan hör du om hur hon ser på utmaningen som Skellefteå har i samband med Northvolts industrietablering.