Det är få gånger kartorna och verkligheten skiljer sig så mycket som när det handlar om mobiltäckning. När mobiloperatörerna utlovar täckning och det inte finns en enda stapel i telefonen blir folk riktigt förbannade, visar de många klagomål som operatörerna och Konsumentverket tagit emot på senare år.
Förra sommaren gav regeringen Konsumentverket och Post- och telestyrelsen i uppdrag att komma med förslag till förbättringar och även lagförslag om det ansågs nödvändigt.
Kritisk minister
Förslagen kommer i dag att presenteras på PTS marknadsdag i Stockholm som invigs av IT-minister Anna-Karin Hatt (C). Hon var förra året mycket kritisk mot operatörerna:
– Kunden förtjänar att få den produkt som man blivit lovad. Tittar man på operatörernas täckningskartor får man en helt annan bild än när man talar med folk runtom i landet.
Bättre kartor
Landets mobiloperatörer kommer att förbättra sina kritiserade täckningskartor. Efter en överenskommelse med Konsumentverket och Post- och telestyrelsen (PTS) kommer kartorna senast vid årsskiftet att ha en tregradig skala: ”bastäckning”, ”god täckning” och ”mycket god täckning”.
Överenskommelsen är resultatet av ett regeringsuppdrag till de båda myndigheterna och överlämnas i dag till IT-minister Anna-Karin Hatt.