Den eldrivna timmerbilen har tagits fram av skogskoncernen SCA i samarbete med Scanias lastbilsfabrik i Södertälje, och är världens första eldrivna timmerbilsekipage. Redan nu har den börjat testköras fullastad med massaved från Gimonäs till fabriken i Obbola, en sträcka på 17 kilometer enkel väg.
– Jag har kört dieseldrivna lastbilar i många år och den största skillnaden är nog att den eldrivna är mer att köra med, alltså betydligt större effekt. Enda nackdelen är att man måste ladda efter två vändor med full last, vilket tar någon timme, säger Göran Grundberg som är åkeriägare.
Viktigt steg för fossilfria transporter
I första hand är det tänkt att eltimmerbilen ska göra transportsträckor på högst fem mil, mellan terminaler med virkesupplag till fabrik.
– Det här är ett viktigt steg för SCA att göra transporterna fossilfria. Vi behöver biobaserade drivmedel men också elektrifieringen av transporterna är ett viktigt steg särskilt på de korta transporterna. Vi tror att det här projektet har stor potential, säger Göran Grundström.