Foto: SVT

”Vi måste kunna klara av att lasta större fartyg på kort tid”

Publicerad

2013 var ett mellanår för hamnen i Holmsund, men under de kommande åren väntar stora förändringar.

-Svaveldirektivet kommer bland annat att innebära att vi måste kunna klara av att lasta större fartyg på kort tid, konstaterar Umeå hamns VD Curt Kristoffersson.

Svaveldirektivet gör att fartyg som trafikerar Östersjön måste använda sig av ett mindre miljöskadligt, men dyrare bränsle från och med den 1 januari 2015. Curt Kristoffersson räknar med att detta kommer att innebära en övergång i riktning mot färre och större båtar.

-Det betyder att vi måste kunna ha ytor och kajer som klarar detta. De större båtarna vill inte heller ligga särskilt länge i hamn, så då måste vi ha kranar för att kunna lasta snabbt. Nu tycker jag att vi är väl rustade, säger Curt Kristoffersson.

En annan effekt av svaveldirektivet som Kristoffersson räknar med är att gods från Finland kan transporteras den korta sjövägen till Holmsund, för att sedan transporteras vidare med järnväg genom Sverige.

– En del mindre hamnar kommer att få det svårt på grund av svaveldirektivet, men vi kommer att finnas kvar, konstaterar Kristoffersson.

2013 var annars ett mellanår för hamnen i Holmsund. Den totala volymen som passerat hamnen har minskat med någon enstaka procent. Samtidigt har containerfrakterna slagit nytt rekord och antalet resande med färjan mellan Holmsund och Vasa har ökat kraftigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.