Umeå hamn växer, de tunga transporterna blir fler. Inte minst vindkraftverken väntas bidra till utvecklingen.
Aktuellt just nu är den stora transporten till trakterna kring Fredrika dit 84 vindkraftverk ska köras och byggas upp på två olika ”sighter”. Varje torn kommer att generera tio transporter, allt från 70 meter långa rotorblad (vingar) till 30 meter långa torn som är upp till fem meter i diameter.
Sammanlagt ska transportföretaget göra över 800 stora transporter. Vindkraftverken ska fraktas söderut på E4 och svänga av inåt landet i höjd med Nordmaling.
Hinder ställer till det
Den naturliga vägen hade varit att åka via Obbolabron, fortsätta längs E12 och sedan in på E4. Men långt ifrån alla delarna går att köra den vägen. Botniabanans viadukt över E12 är för låg för vindkraftverkens torn.
Det andra alternativet hade varit att åka genom Holmsund fortsätta längs Holmsundsvägen in mot Umeå och anslutas till E4 via Kolbäcksbron. Här hindrar gång- och cykelbron vid Gimonäs transporterna.
Vindkraftverken måste nu genom bebyggda områden i Holmsund, Yttertavle och Tomtebo.
Vindkraftsatsningen i Fredrika:
• Den är Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsatsning. Två platser får totalt 84 vindkraftverk, Blakliden och Fäbodberget.
• Bygget har pågått sedan 2018, men nu ska vindkraftverken köras till platserna och monteras. Varje vindkraftverk blir 180 meter högt.
• Vattenfall räknar med att vara klara i oktober.
• Vindkraftverken ska årligen producera 1,1 twh el, vilket motsvarar hushållsel till ungefär 220 000 svenska hushåll.
• Parken samägs av Vattenfall, tillverkaren Vestas och AIP Manegement.