Det händer att gamla nyheter återuppstår veckor, månader och år senare efter att de publicerats. Aktionen ”Bara bröst bara” på simhallen Medley i Umeå blev en stor snackis när Västerbottensnytt berättade om det i fjol. Nu har den kommit in i andra andningen.
– Som medievärlden ser ut idag är det frågan om det någonsin slutar att vara en nyhet. Förut läste man om det i tidningen eller såg en tv-sändning och sen glömdes det bort, säger Anders Bäckström, ansvarig utgivare på Västerbottensnytt.
Stavas sociala medier
En stor del av förklaringen stavas sociala medier. En viral succé som delats flitigt på exempelvis twitter eller facebook kan helt enkelt ta ny fart. Något som kan vara bekymmersamt .
– Det är ett ganska stort problem om man inte vet att det är en gammal nyhet man tar del av, säger Bäckström och tänker framförallt på de som förekommer i artikeln:
– Det är något vi måste ta hänsyn till i våra publiceringar. Det kan vara väldigt obehagligt för en person att få se en historia som hände för flera år sen dyka upp igen.
Förlita sig på människan
Simon Lindgren är professor i sociologi och Internet och han säger att dagens mediepublik är sammankopplade till olika nätverk. Han tycker att vi rent etiskt ska förlita oss på att vi människor utvecklar nya kritiska förhållningssätt där vi kan navigera och använda det på ett vettigt sätt.
– Trots de fallgropar som kan finnas, säger Lindgren.
Här kan du läsa artikeln.