Det var våren 2011 som SVT:s reporter Berno Jonsson stötte på en spelgalen tjäder utanför Tärnaby. Tjädern gick till attack och började jaga Berno, och det hela förevigades med kamera.
Många har tagit del av klippet som vid det här laget snart har spritt sig över hela världen. Det är nog färre som vet är att det även inspirerat skapandet av ett monster i populära tv-spelet Unravel Two, som utvecklats av spelstudion Coldwood i Umeå. Även det gänget har förstås sett det virala klippet.
– Vi behövde ett monster och tänkte att det var roligt att göra fåglar. Sen kom vi att tänka på ”just det, den här grejen”. Då letade vi upp det där gamla klippet där Berno blir jagad och skrattade väldigt mycket och tänkte att ja, det måste vi ha med, berättar spelskaparen Martin Sahlin.
”Skräckblandad förtjusning”
I skapandet av sina spel tar Umeåföretaget gärna inspiration från det lokala i bland annat miljöer och känslor. De jobbar mycket med just känslor i sitt spelskapande.
– När vi gör våra banor har vi använt oss av humörkartor där vi sätter vad stämningen ska vara och just i den här sekvensen med tjädertuppen heter humöret ”Berno” efter reportern, säger Martin Sahlin.
”Roligt att kunna inspirera”
När SVT:s reporter Berno Jonsson får höra om att hans träff med tjädern inspirerat spelstudion skrattar han rakt ut.
– Fantastiskt roligt att få vara till inspiration. Man trodde aldrig att den där morgonen för sju år sedan skulle få den här effekten. Jan Färingö, som var fotograf, hade en stor del i hela grejen. Att han hade kylan att fortsätta filma, för han blev ju också attackerad, säger Berno Jonsson.
– Det är roligt att kunna inspirera andra samhällsaktörer och det bjuder jag på. Jag tycker att man borde kunna göra mer sådana här roliga grejer i tv och sprida mer glädje, säger Berno Jonsson.
Här är fler ställen där Berno och tjädern figurerat
Klippet på tjäderattacken har figurerat på flera olika ställen. Bland annat har klippet visats i det amerikanska TV-programmet ”Top 20 funniest.”
Men även Discovery Channel, brittiska BBC och Israelisk TV har visat klippet som tagit fart i flera vändor genom åren.