Åstön – Timrås nya turistmagnet om kommunen får önska

Publicerad

Timrå kommun vill ta plats på turistkartan i Sverige. Det ska ske genom den framväxande naturturismen och där spelar Åstön en viktig roll, tror näringslivsutvecklare Fredrik Eriksson.

– Jag tycker hela sträckan ut till Åstön är fantastisk, säger han.

Regeringen har pekat ut naturturismen som en av landsbygdens framtidsnäringar. I Timrå har man stora förhoppningar om att locka turister till kommunen. Även långväga gäster.

– Jag vill locka hit gäster utifrån så att vi kan visa upp det vi har, säger Fredrik Eriksson som är besöksnäringsansvarig på Timrå kommun.

Växande bransch

Besöksnäringen i Sverige har fördubblat sin omsättning sedan 2000, enligt Tillväxtverket.

Ett av de områden Timrå kommun vill utveckla är Åstön.

”Området är ett attraktivt område som flera borde kunna få ta del av och som med rätt förutsättningar för en entreprenör skulle kunna bli en riktig pärla för Timrå kommuns turism då området har fin potential”, beskriver kommunens kultur- och teknikförvaltning i en bilaga till ansökan om strandskyddsdispens 2019.

Behövs fler gästbäddar

Andra områden som lyfts fram i kommunens besöksnäringsprogram är Tynderö och Lögdö, bland annat.

Till 2025 vill man att besökarna som kommer till Timrå ska ha tillgång till en större camping, ett hotell och fler naturnära boenden.

Men det finns också kritik mot kommunens planer på en camping i naturreservatet i Skeppshamn på Åstön.

Balansgång mellan natur och turism

2016 ändrade kommunen reservatsbeslutet och möjliggjorde att man kan bedriva verksamhet som utvecklar friluftsliv och besöksnäring. Frågan är tudelad, medger Fredrik Eriksson.

– Det är en balansgång. Vi ska ju bevara också, så vi måste jobba med det här hela tiden.

Naturturism

Naturturism beskrivs i kommunens handlingar som ”förflyttad konsumtion i form av aktiviteter, boende, måltider och andra turismtjänster där själva naturupplevelsen är i centrum.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.