En kvinna med lockigt hår som ler.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Parastoo Saeidi och hennes team har arbetat intensivt under Musikhjälpen – se henne berätta vad det är för innehåll de delar på sociala medier. Foto: Tindra Näsström/SVT

Bakom kulisserna – Musikhjälpens sociala medieteam: ”Hektisk vecka”

Uppdaterad
Publicerad

Under Musikhjälpen-veckan har ett team på 15 personer arbetat med evenemangets sociala medier.

– Det är absolut en hektisk vecka, kanske den mest hektiska veckan för oss som jobbar med sociala medier, säger Parastoo Saeidi, digital huvudproducent under Musikhjälpen.

Musikhjälpen är en av årets mest intensiva – men också absolut roligaste – veckor för de som arbetar med sociala medier, berättar Parastoo Saeidi, digital huvudproducent under Musikhjälpen.

Teamet består av 15 personer, inklusive en medlem som följde med årets resande reporter Amie Bramme Sey till Sierra Leone.

Musikhjälpen i Sundsvall 2024

Jobbar nästan dygnet runt

De arbetar nästan dygnet runt, från klockan 07 till 01, för att säkerställa att alla aspekter av evenemanget täcks och engagerar publiken över Instagram, TikTok och Youtube, där ofta den lite yngre publiken finns.

– Vi har gjort innehåll på allt som hänt från Sierra Leone-resan, men också allt på torget med alla bössor, tävlingar och engagemang, Vi försöker lägga upp det vi tror passar publiken på sociala medier, säger hon.

Virala klippet med Skarsgård

Ett exempel på hur Musikhjälpens sociala medieteam arbetar var när skådespelaren Valter Skarsgård gästade buren i början av veckan. Då lade Nelli, som vi berättat om tidigare, ut ett klipp där hon och hennes kompisar tillsammans med Skarsgård gjorde en viral Tiktok-dans på varsin sida av buren.

Valter Skarsgård i en grå hoodie står framför en mikrofon och pratar, omgiven av stämningsfull belysning och en julstjärna i bakgrunden. På skärmen visas information om nästa låt, som är ”BREAK MY SOUL” av Beyoncé, samt ett meddelande om att skicka in musikönskemål.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Valter Skarsgård var veckans första nattgäst i Musikhjälpen och han hade hängivna fans som dansade utanför glasburen. Foto: SVT

Gruppen fick smeknamnet ”Kalasligan” av Skarsgård, och skapade en insamlingsbössa med samma namn. Musikhjälpens sociala medieteam var snabba med att plocka upp klippet på sociala medier. Detta ledde senare även till att Nelli och hennes kompisar fick gästa buren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Musikhjälpen i Sundsvall 2024

Mer i ämnet