Musikhjälpen är en av årets mest intensiva – men också absolut roligaste – veckor för de som arbetar med sociala medier, berättar Parastoo Saeidi, digital huvudproducent under Musikhjälpen.
Teamet består av 15 personer, inklusive en medlem som följde med årets resande reporter Amie Bramme Sey till Sierra Leone.
Jobbar nästan dygnet runt
De arbetar nästan dygnet runt, från klockan 07 till 01, för att säkerställa att alla aspekter av evenemanget täcks och engagerar publiken över Instagram, TikTok och Youtube, där ofta den lite yngre publiken finns.
– Vi har gjort innehåll på allt som hänt från Sierra Leone-resan, men också allt på torget med alla bössor, tävlingar och engagemang, Vi försöker lägga upp det vi tror passar publiken på sociala medier, säger hon.
Virala klippet med Skarsgård
Ett exempel på hur Musikhjälpens sociala medieteam arbetar var när skådespelaren Valter Skarsgård gästade buren i början av veckan. Då lade Nelli, som vi berättat om tidigare, ut ett klipp där hon och hennes kompisar tillsammans med Skarsgård gjorde en viral Tiktok-dans på varsin sida av buren.
Gruppen fick smeknamnet ”Kalasligan” av Skarsgård, och skapade en insamlingsbössa med samma namn. Musikhjälpens sociala medieteam var snabba med att plocka upp klippet på sociala medier. Detta ledde senare även till att Nelli och hennes kompisar fick gästa buren.