Den stora utmaningen har varit de geografiska avstånden i distributionen. Många prenumeranter bor i glesbygd och förhållandevis liten andel bor i städer.
– Vi hade behövt höja priset på papperstidningen jättemycket för att klara det, säger Oskar Nord som också är ansvarig utgivare för Tidningen Ångermanland.
Priset inte bestämt
När man nu går från sex till tre dagars utgivning sänks priset på tidningen – men det blir inte en halvering.
– Exakt vad vi landar i vet vi inte än. Men det blir inte halva priset, det kan jag säga.
Inga neddragningar redaktionellt
Ägaren till tidningen, Bonnier News Local, har gjort liknande förändringar på fler håll i landet och menar att det gett gott resultat.
– Kostnader för tryck och distribution har radikalt sänkts. Det har skapat resurser som vi i stället har kunna lägga på att utveckla journalistiken, säger Carl-Johan Bergman, chef för redaktionell verksamhet på Bonnier News Local.
Ökar digitalt
Enligt chefredaktör Oskar Nord går den digitala produkten bra. I december 2021 separerades Tidningen Ångermanland från Örnsköldsviks Allehanda och fick en egen sajt.
– Vi har fördubblat antalet digitala prenumeranter sedan dess. Publiken hittar till oss, säger han.
Varannan dag i brevlådan
Bonniers menar att annonsintäkterna inte påverkas av att utgivningen begränsas till tisdag, torsdag och lördag, som är de försäljningsmässigt bästa dagarna. Deras erfarenhet är också att en stor del av prenumeranterna forsätter sin prenumeration på papperstidningen.
Är det här början på slutet för papperstidningen?
– Jag tror inte det. Snarare försöker vi förlänga livet för papperstidningen, säger chefredaktör Oskar Nord.