Charterresor från Sundsvall-Timrå flygplats riskerar ställas in

Uppdaterad
Publicerad

Vissa charterresor från Sundsvall-Timrå flygplats kommer troligen inte att kunna flyga under kommande vintersäsong.

Orsaken är nya regler för hur planens prestanda för exempelvis halka på landningsbanan ska beräknas.

– I vårt fall så hade vi kunnat klart chartern om vi haft 200 meter längre landningsbana, flygplatschefen säger Frank Olofsson.

Flygplatsen fick sent i våras besked från europeiska flygsäkerhetsorganisationen, EASA, om nya regler för vilken prestanda planen ska ha när det gäller halka och friktion på landningsbanor. Mätningar ska göras på ett nytt sätt.

– Tidigare så har man mätt hur halt det är på landningsbanan med ett fordon. Nu ska man göra en bedömning mer ockulärt, man går och tittar på banan och ser hur halt det är. Man kan inte förlita sig på maskinen längre, säger Frank Olofsson.

Flera destinationer

Konsekvensen ser ut att bli att vissa avgångar under höst- och vintersäsongen ställs in, då flyg inte kan landa.

De som inte kommer att gå är resor till Kanarieöarna under perioden december till mars. Det rör sig om 15-20 inställda avgångar.

Flygen till Kreta avgår som planerat med  9 avgångar, start den 6 augusti. Chartern till Turkiet har sju avgångar i höst och börjar flyga 13 september.

Även andra flygplatser runt om i landet kan komma att påverkas, beronde på vilken typ av flygplan som trafikerar men också hur lång landningsbanan är.

Andra bolag och flygplan

Det är dock inte helt klart exakt vilka avgångar från just Sundsvall-Timrå som påverkas.

– Det kan vara så att det kommer ett annat charterbolag med andra flygplan, men man måste hålla sig uppdaterad, säger Frank Olofsson.

I klippet berättar flygplatschefen om hur de nya reglerna påverkar chartertrafiken.

Artikeln har efter publicering uppdaterats med uppgifter om vilka avgångar som påverkas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.