Trans-European Transport Networks, eller TEN-T, är den mest betydelsefulla delen av EU:s järnvägsnät. I Sverige sträcker det sig upp till Stockholm och Örebro och i Finland till Helsingfors. De norra delarna av de två länderna är idag en vit fläck på TEN-T kartan.
Regeringen tvekar
De norra regionerna i Sverige, Finland och Norge har jobbat för att botniska korridoren ska bli en del av TEN-T. Av regeringarna är det bara den finska som att ställer sig bakom en sådan ansökan.
Just nu håller EU på att revidera kartan över TEN-T och det är ett bra tillfälle att inlemma botniska korridoren i järnvägsnätet. EU-kommisionen är positiv till idén.
Miljarder i stöd
En anslutning till TEN-T är en möjlighet att få upp till 50 procent av investeringskostnaderna bekostade av EU I det här fallet handlar det sannolikt om hundratals miljarder kronor.
Det motkrav Sverige och Finland behöver uppfylla är bland annat att projekten ska vara påbörjade senast år 2030. Möjligen är det orsaken till att svenska regeringen tvekar.
Risk hamna utanför
Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger att regeringen själv vill kunna välja vilka järnvägsprojekt man vill satsa på, och när. Det är många järnvägar runt om i landet som är i behov av upprustning eller ombyggnationer.
Möjligen kommer regeringens besked i april när den nationella investeringsplanen presenteras. Om det då visar sig att tiden inte räcker till att göra en ansökan före sommaren finns risken att Sverige går miste om många, många EU-miljarder.