Det var den 21 maj 2008 som gjutformskonstruktionen för den nya järnvägsbron över Älandsfjärden norr om Härnösand gav vika. Fem byggnadsarbetare störtade till marken, ett fall på 15-20 meter. Två av dem omkom, två blev allvarligt skadade medan en skadades lindrigt.
Samma dag som olyckan inträffade hade en anställd vid bygget slagit larm om att en glipa fanns i konstruktionen. Men byggherren Skanska tyckte inte att läget var akut – och bygget fortsatte.
En timme senare rasade bron.
Åtal följde
Så småningom åtalades fyra personer som ansvariga för olyckan. Två chefer på entreprenören Skanska, och så företrädare för företagen som konstruerat och tillverkat gjutformen som brast. En Skanskachef friades av hovrätten eftersom han jobbat som arbetsmiljöansvarig under kort tid och saknade rätt kompetens.
De övriga tre fälldes för arbetsmiljöbrott och överklagade till hovrätten för Nedre Norrland.
Dagens hovrättsdom gäller främst chefernas ansvar för att olyckan inträffade och de frias helt från ansvar. I domen konstateras att Skanskas produktionschef på brobygget hade ansvar för att arbetsplatsen var säker, men man menar att han inte uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt sitt arbetsmiljöansvar. Tvärtom har han försvarat sig med att de besked han fått om konstruktionen visade att provbelastningar gjorts och att den var ”överstark”.
Ändå skedde olyckan, men hovrätten konstaterar i domen att det inte är utrett varför den inträffade.
Åklagare kritisk
Åklagaren Christer B Jarlås betecknar domen som torftig.
– Åklagare, polis och arbetsmiljöverk har ägnat den här händelsen stor uppmärksamhet, men slutprodukten kan inte betecknas som annat än torftig. Att åtal ogillas, får man räkna med. Men för framtiden vill man veta varför. Domen är kortfattad och delvis motstridig, säger Jarlås.
Även anhöriga är kritiska. Minna Sundström förlorade sin bror den där majdagen när bron rasade.
– Givetvis är jag besviken. Det är sorgligt att ett liv inte värderas högre. Jag uppfattar domen som ett accepterande av dödsolyckorna inom byggbranschen. Varje år dör ett tiotal byggjobbare och det är allvarligt att det tillåts fortsätta, säger Minna Sundström till Mittnytt.
Stränga straff
Förutom Skanskas produktionschef frias också cheferna för det företag som ritat och projekterat bron samt chefen för det företag som konstruerade de träkonstruktioner som gav vika när bron rasade. I det första fallet konstaterar hovrätten att företaget inte haft någon självständig roll i byggprocessen och därför inte kan ställas till svars. I det andra fallet konstateras att det visserligen fanns brister i de träknektar som levererades till bygget men att företaget föreslagit förstärkningar av konstruktionen. Hovrätten anser inte att det finns något samband mellan företagets slarv och olyckan och friar därmed ansvarig chef.
Slarv
I tingsrätten dömdes emellertid Skanska som företag till ett strängt straff. Företaget dömdes att betala sex miljoner i böter – den högsta företagsbot som utdömts i Sverige.
De två andra åtalade företagen – de som ritade respektive byggde den gjutform som brast – dömdes att betala en miljon vardera i böter. Efter domen förklarade åklagaren att det var en principiellt viktig dom.
-Jag är nöjd med domen och kommer inte att överklaga. Det är en principiellt viktig dom som kommer få stor betydelse för arbetsmiljön i Sverige, sade åklagaren Christer B Jarlås efter tingsrättsdomen. Idag var han inte lika nöjd.
Överklagan
Det finns en möjlighet att överklaga domen till Högsta domstolen. De anhöriga kommer att träffas under tisdagen för att gå igenom hovrättsdomen med sina jurister och diskutera möjligheten att gå vidare.
Sammanfattning av tingsrättens dom
* Skanska åläggs företagsbot med 6 000 000 kronor.
* Construction Software Center Europé åläggs företagsbot med 1 000 000 kronor.
* Örnsköldsviks Takstolstillverkning åläggs företagsbot med 1 000 000 kronor
* 47-årig man döms till villkorlig dom och 240 timmars samhällstjänst
* 49-årig man frikänns
* 58-årig man döms till villkorlig dom och 60 dagsböter á 350 kronor
* 73-årig man döms till villkorlig dom och 60 dagsböter á 150 kronor
Ådalsbanan
Ådalsbanan är den 18 mil långa järnvägen mellan Sundsvall och Långsele via Timrå, Härnösand och Kramfors. Ådalsbanan ansluter till Botniabanan vid Ångermanälven norr om Nyland.
Tillsammans med Ostkustbanan bildar Ådalsbanan och Botniabanan en sammanhängande järnväg.
Projekt Ådalsbanan består dels av upprustning av dagens järnväg, dels av bygge av ny järnväg där den gamla banan är för dålig. Totalt rustas ca 13 av Ådalsbanans 18 mil långa järnväg.