Kristinaskolan är en statlig skola där elever med hörselnedsättning och elever som är döva ska få ett stöd i teckenspråket. Därför har de också speciella krav på sina lärare.
– Om man ska jobba hos oss och om man ska få en tillsvidaretjänst då ska man vara legitimerad lärare också ska man vara utbildad speciallärare med inriktning mot döv hörsel. Och sedan är det önskvärt att man kan teckenspråk så att man kommunicera på både svenska och svensk teckenspråk, säger Katarina Olsson, rektor på Kristinaskolan.
Utbildas efter anställning
På skolan går elever från hela Norrland från förskoleklass upp till årskurs tio. På grund av lärarbristen har de för första gången tvingats tillsvidareanställa en lärare som inte kan teckenspråk.
– Hon kommer att få individuell utbildning i teckenspråk till att börja med och sedan får vi se om det blir teckenspråk i grupp. Hon får särskild riktad utbildning från sin nivå, säger Katarina Olsson.
Färre sökande
Bristen på lärare märks tydligt när tjänster annonseras ut – då är det färre som söker. På Kristinaskolan försöker de lösa problemet på flera sätt.
– Vi jobbar med något som vi kallar traineeutbildning, där man på halvtid får jobba som lärare och halvtid utbildar man sig till speciallärare och där har vi haft tur som har haft möjlighet att anställa personer på de tjänsterna som redan kan teckenspråk, säger Katarina Olsson.
Behövs långsiktig lösning
För att lösa lärarbristen mer långsiktigt skulle utbildningssystemet behöva ses över.
– Det man skulle kunna göra är att föra en dialog med utbildningsanordnare, om hur man skulle göra utbildningar som stämmer med det vi efterfrågar. Så att man inte först måste bli lärare, speciallärare och sedan lära sig teckenspråk. Där är vi inte i dagsläget som jag känner till och det får vi isåfall som myndighet ta upp, säger Katarina Olsson.