Utvecklingsprojektet som ska pågå under 2019, går ut på att använda drönare för att inspektera landningsbanor, granska stängsel, och spana efter vilda djur på området. Det är normalt ett rutinarbete som kräver stora arbetsinsatser av både personal och fordon.
– Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen. Detta kommer att spara betydande mängder tid och daglig bilkörning och därigenom minska kostnader och fordonsutsläpp, säger Jonas Didoff, projektledare för LFV:s räkning.
Led i automatisering
Örnsköldsvik Airport är redan fjärrstyrd och deltar i det här projektet för att ytterliga driva flygplatsautomatiseringen vidare. Projektet drivs av flera parter bland andra bolaget FlyPulse som utvecklar drönarsystem och RISE som är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner.
– Flygplatsen är en speciell miljö där nära samspel med flygledare och myndigheter behövs, säger Jan Björn, VD på FlyPulse.
Projektet kommer att demonstreras i sommar, skriver RISE i ett pressmeddelande.