E4-bussen hotad

Uppdaterad
Publicerad

Enligt ett nationellt mål ska det kollektiva resandet ha fördubblats till 2020 jämfört med 2006. Ett mål som verkar ouppnåeligt för länet. Istället planerar stora aktörer försämrad trafikering i länet.

I Västernorrland är det kollektivtrafikmyndigheten, alltså landstinget och kommunerna, som i ett kommunförbund ansvarar för länets kollektiva trafik. Generellt ansvarar kommunerna för trafiken inom den egna kommungränsen medan landstinget ansvarar för den kommunöverskridande och länsöverskridande trafiken. Andra operatörer i länet är SJ, Y-buss och Norrtåg.

Försämring av kollektivtrafiken

De två största vill nu försämra möjligheten att åka kollektivt trots fördubblingsmålet 2020. SJ har valt att flytta starten av morgonturen mot Stockholm från Härnösand. Den turen kommer att starta från Sundsvall istället. Härnösandsbor måste nu åka till Sundsvall med en extrainsatt anslutningsbuss om de vill åka kollektivt. SJ har också valt att lägga ner nattågen som går via Ånge till och från Jämtland med undantag för turistsäsongen.

#vårtklimat-västernorrland

Linje 10 hotad

Samtidigt vill Landstinget lägga ner en viktig busslinje i länet. På grund av den ansträngda ekonomin föreslås att kollektivtrafikmyndigheten inte längre ska upphandla busstrafik längs E4 mellan Sundsvall och Umeå, den så kallade linje 10.

En nedläggning skulle slå hårt mot de samhällen mellan Kramfors och Örnsköldsvik som förlitar sig på busstrafiken. Alternativet Botniabanan går ju som bekant direkt från Örnsköldsvik via Nyland till Kramfors och vidare till Härnösand. Enda alternativet blir Y-buss som passerar tre gånger norrut och söderut per dygn men utanför pendlingstiderna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#vårtklimat-västernorrland

Mer i ämnet