• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En brandman går på ett järnvägsspår, i bakgrunden ser man brandrök

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
De senaste dagarna har det brunnit längs järnvägar på flera håll i mellannorrland. Bränder orsakas oftast av tågens bromsar och i videon förklarar Bengt Olsson på Trafikverket varför man inte byter bromsar. Foto: Adam Ihse/TT

Efter järnvägsbränderna: Det finns brandsäkra tågbromsar som inte används

Publicerad

Varje år orsakar tågbromsar många bränder längs landets järnvägar. Det finns bromsar som skulle minska antalet bränder, men de används helst inte av svenska fraktbolag. Valet står mellan tågsäkerhet och brandrisk.

Räddningstjänsten varnar för att den extremt torra luft som just nu ligger över mellannorrland innebär att de senaste dagarnas bränder längs järnvägarna kommer att fortsätta. Det är tågsetens bromsar som ligger bakom en stor del av järnvägsbränderna.

– De keramiska lösningar som tagits fram för att ersätta nuvarande gjutjärnsbromsar på godstågen bromsar inte lika bra, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Brand efter järnvägen i Ånge

”Gamla bromsarna överlägsna”

Det är framförallt godstågen som orsakar bränderna säger han. På stora tåglinjer i mellaneuropa används idag en annan typ av bromssystem, men enligt Trafikverket fungerar de inte lika bra i Sveriges klimatskillnader. Till exempel när is och snö ligger.

– I det klimatet är gjutjärnsbromsarna överlägsna att få stopp på ett tåg, säger Bengt Olsson.

I videon berättar han mer om de olika bromssystemen och vad de gör för att lösa problemet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Brand efter järnvägen i Ånge

Mer i ämnet