– Vi vädersäkrar eftersom. Vi har en del kvar att göra i trakterna av Edsele och det ska vi slutföra i sommar, säger Lena Berglund som är regionchef nord på Eon.
Hon beklagar situationen för paret Zimmermann som haft 31 avbrott under 2018.
– Så många avbrott som de haft är helt oacceptabelt och jag måste verkligen beklaga det, säger hon.
Fortsatta problem i skog
Arbetet med att vädersäkra innebär bland annat att bolaget gräver ner ledningar och isolerar luftledningar.
– Men även när vi har en isolerad luftledning kan det bli avbrott när det ligger ett eller flera träd på. Så det får vi leva med att vi får strömavbrott.
Det du säger är att bor man där det finns skog får man räkna med fler strömavbrott?
– Så är det nog. I städerna har vi mer kabel i mark, vilket minskar väderrelaterade problem. Bor man i närheten av skog kommer vi fortsättningsvis ha problem när det stormar. Då faller träden, sedan gör våra åtgärder att felen blir färre och kortare.
Ekonomisk kompensation
Har man haft fler än elva avbrott på ett år lovar Eon kompensation.
– Då dras den fasta avgiften bort på kommande faktura. Det sker automatiskt, men det kompenserar ju inte för den oro och frustration man upplever vid strömavbrott, säger Lena Berglund.