– Det är väldigt olyckligt allting givetvis. Vi kommer att se till att vi finns på plats i Junsele under lördagen så att kunderna kan komma och prata med oss och höra vilka ersättningar de kan få, berättar presschefen Johan Aspegren.
Man har ju som kund också möjlighet att begära skadestånd av er, eller hur?
– Absolut, och det är sådant vi kommer att informera om i morgon.
Eon meddelar att de kommer att finnas på plats på medborgarkontoret i Junsele mellan kl 10 och 16 under lördagen.
Spänningen steg
Det var på onsdagen som en ledning löste ut i samband med reparationsarbete på stamnätet. Det blev strömavbrott i cirka en halvtimme. Så lång var allt odramatiskt. Men problemen uppstod i Eons lokala nät. Degerforsens kraftverk i Junsele gick på högvarv.
– När strömmen inte kan ta vägen någonstans så stiger spänningen i mellan en och en halv och två sekunder, säger han.
Bygga bort?
Konsekvenserna av detta blev omfattande. Skolan fick stänga när fjärrvärmen inte fungerade och det rapporteras om förstörda spishällar, värmepumpar och pelletsbrännare.
– Det är så här nätet ser ut och har sett ut i alla tider, svarar Johan Aspegren.
Varför har ni valt en driftläggning så att detta kan hända?
– Säkert skulle man kunna bygga bort det för ett antal hundra miljoner, men det är också en fråga vilka kostnader man ska ta för att bygga bort en risk som faktiskt uppkommit för första gången nu i området, menar Johan Aspegren.
Hur skadorna regleras
Men trots att Eon tar på sig ansvaret för det inträffade kvarstår bolagets uppmaning att kunderna ska vända sig till sitt försäkringsbolag, i första hand.
– Det är så det går till, sedan gör vi upp med försäkringsbolagen i efterhand. Vi kommer att betala eventuell självrisk. Vi har samma regler som försäkringsbolagen, så det är åldersavdrag på grejer som är gamla.
Hit kan du som konsument vända dig
Konsumenternas Energimarknadsbyrå ger privatpersoner och småföretagare oberoende och kostnadsfri vägledning i frågor som rör el och gas. De har experter på konsumenträtt inom området el- och gasmarknaderna.
Byrån ska också fånga upp konsumentproblem och föra dem vidare till berörda myndigheter och företag. De har löpande kontakt med myndigheter och företag för att göra konsumenternas röster hörda.
Uppdragsgivare är bland andra Konsumentverket, Energimyndigheten och Energimarknadsinspektionen.