Den senaste tidens tågproblem har drabbat många resenärer. Om du råkar ut för förseningar eller inställda tåg har du rätt till ersättning. Reglerna gäller alla tågresenärer i hela EU. När du köper tågbiljett ska du informeras om dina rättigheter.
Om tåget är försenat har du rätt till information om förseningen. Du ska få veta vad förseningen beror på, hur lång den förväntas bli och vad det får för konsekvenser. Detta gäller inte då tågbolaget själva saknar information.
Korta resor
Om resan med tåg eller pendeltåg är kortare än 15 mil och förseningen längre än 20 minuter har du rätt till kompensation från tågbolaget. Detta oavsett om du väljer ett annat färdsätt eller om du väljer att slutföra resan med det försenade tåget. Kompensationen är olika stor beroende på förseningens längd.
Kompensation – sträckor kortare än 15 mil
- Om resan blir försenad mer än 20 minuter ska du få tillbaka 50 procent av biljettpriset.
- Om resan blir försenad mer än 40 minuter ska du få tillbaka 75 procent av biljettpriset.
- Om resan blir försenad mer än 60 minuter ska du få tillbaka 100 procent av biljettpriset.
Om resan blir försenad mer än 20 minuter har du rätt att ordna en egen transport och sedan få ersättning för dina merkostnader. Ersättningen ska vara lika stor som kostnaden för den egna transporten, men får högst uppgå till 1/40 av prisbasbeloppet.
Längre resor
När en tågresa längre än 15 mil, eller utrikes resa, ställs in eller bedöms bli mer än en timme försenat. Ska du få välja mellan tre alternativ:
- Avboka resan och få tillbaka hela biljettpriset.
- Genomföra resan så snart som möjligt med det försenade tåget eller med en ny ombokad resa. Transporten ska ske på så kallade ”likvärdiga transportvillkor”. Det kan till exempel vara med ett annat tåg, buss eller taxi.
- Genomföra resan en annan dag med tåg genom att boka om biljetten.
Kompensation – sträckor längre än 15 mil
- Om resan blir försenad mellan en och två timmar har du rätt att få tillbaka minst 25 procent av biljettpriset.
- Om resan blir försenad mer än två timmar har du rätt att få tillbaka minst 50 procent av biljettpriset.
- Om du har ett periodkort, till exempel ett månads- eller årskort, och är med om upprepade förseningar eller inställda tåg har du rätt till en rimlig ersättning.
Undantag
Du har inte rätt till ersättning om du informerats om förseningen innan du köper biljetten eller om ankomsttiden försenats med mindre än 60 minuter genom fortsatt resa med en annan trafiktjänst eller ombokning.
Rätt till hjälp
Vid förseningar har du rätt till information, så fort tågföretaget vet om förseningen ska du informeras. Vid längre förseningar än en timme ska du även få hjälp från företaget (vid resor längre än 15 mil).
- Måltider och förfriskningar, om detta är möjligt att få fram
- Gratis boende och transport till boendet om resenären är tvungen att övernatta på grund av förseningen och detta är fysiskt möjligt.
Om resan avbryts ska tågföretaget se till att du kommer fram till ditt resmål på annat sätt.
Skadestånd
Den som drabbats av ekonomisk skada kan ha rätt till skadestånd. För att det ska bli aktuellt måste det finnas en tydlig koppling mellan förseningen och den skada som uppstått.
Källa: Konsumentverket