En kvinna avled efter en fallolycka i början av januari i år.
Kvinnans anhöriga anmälde vårdavdelningen då de ansåg att det fanns flera brister i den vård som gavs.
I anmälan pekar de dels på att kvinnan getts morfinbehandling trots information om att hon inte tålde medicinen, och dels att informationen om hennes tillstånd varit bristande.
IVO ger kritik
IVO har utrett situationen och ger avedelningen kritik när det gäller de anhörigas delaktighet i vård och behandling under besöksförbudet på grund av pandemin.
Inspektionen för vård och omsorg ger också sjukhuset kritik för att närstående inte fick löpande information om patientens sviktande hälsa och att de inte heller erbjöds komma in för samtal avseende begränsade behandlingsåtgärder under pandemin.
Anhöriga fick sent dödsbesked
Enligt IVO:s utredning fanns brister i hur kvinnans anhöriga informerades om hur hennes hälsa successivt försämrades – kvinnans anhöriga fick dessutom inte information om att kvinnan hade avlidit i nära anknytning till att dödsfallet inträffade.
”IVO bedömer att vårdgivaren inte sett till att närstående fick adekvat patientinformation under aktuellt vårdförlopp vilket inte är i enlighet med kravet om god vård. Närstående fick inte möjlighet att få samtala med läkare avseende begränsningsåtgärder, samt informerades inte om att beslut tagits om att behandlingsinsatsema begränsats”, skriver IVO i sitt utlåtande.