Flera privatpersoner har hört av sig till SVT och undrat om Höga Kusten Airport och de båda Ådalskommunerna bröt mot lagen om offentlig upphandling när man tecknade avtalet med Nextjet.
Olagligt på EU-nivå
Det finns dock röster som menar att kommunerna gjort sig skyldiga till olagligheter på EU-nivå:
– Bortsett från att det blir väldigt dyrt för kommuninvånarna så är det dessutom olagligt. Det finns ett regelverk som ska iakttas i sådana här sammanhang och då får inte kommuner subventionera flyglinjer hur som helst, säger Pär Cronhult som är konkurrenskommissionens chefsjurist.
– Det finns bara en central myndighet, Trafikverket, som enligt EU-reglerna får bestämma vilka flyglinjer i Sverige som får subventioneras och i bara dom fallen kan subventioner komma i fråga, säger Cronhult.
Prövas av EU-kommissionen
Konkurrenskommissionen är en organisation knuten till den nyliberala tankesmedjan Den Nya Välfärden. Han poängterar att det redan finns ett pågående ärende om lagöverträdelser i Sverige som granskas av EU-kommissionen. Regeringen har krävts på besked om fyra fall där kommuner gått in och subventionerat flygtrafik. I flera fall har trafiken senare upphört.
Pär Cronhult menar att listan i och med Sollefteå-Kramforsärendet fått ett femte fall.
– Det här är ett nytt ärende som inte faller inom ramen för prövningen hos EU-kommissionen men vi avser att försöka få med det som inträffat vid Höga Kusten Airport också, säger Cronhult.
Trafikverket undrande
Regeringen har redan fått frågor från EU-kommissionen om kommunala flygsubventioner i Sverige. Ytterst kan det bli så att Sverige tas till EU-domstolen för en prövning av fördragsbrott. Vidare kan kommunerna bli betalningsskyldiga.
Även Trafikverket uttrycker viss tveksamhet inför det faktum att Sollefteå och Kramfors kommuner tecknat ett eget avtal med Nextjet om mellanlandningarna på Höga Kusten Airport. Där har man ryktesvägen nåtts av uppgifterna om avtalet:
– Det väcker en del frågor, säger Bosse Andersson som är utredningsledare vid Trafikverket.
Hopp om statliga pengar
Kramfors och Sollefteå kommuner har nyligen ansökt om att Höga Kusten Airport ska få subventionerad flygtrafik enligt regelboken. Det innebär att flygplatsen tilldelas så kallad trafikplikt med statliga subventioner. Bosse Andersson håller i utredningen som i nästa vecka kommer med ett remissförslag.
Hur det kommer att gå med Ådalskommunernas ansökan är högst osäkert. I vilket fall som helst kommer trafikplikten att kunna bli verklighet tidigast hösten 2019. Det vill säga om två år.
Nextjets tillstånd går ut
En ytterligare komplikation för flygtrafiken på Höga Kusten Airport är att Nextjet bara har flygtillstånd till den 17 november i år till följd av bolagets ekonomiska problem. Transportstyrelsen fattade beslutet i augusti ungefär samtidigt som Nextjet krävde 10,6 miljoner av kommunerna för att trafikera Kramfors året ut.