Ett bestruket smörpapper är grunden till det nya superbatteriet. Staplade i koksaltlösning kan det göras i olika storlekar för olika behov. Foto: Rolf Lunneborg/SVT

Genombrott för forskare vid Mittuniversitetet – nytt superbatteri av papper

Uppdaterad
Publicerad

Forskare vid Mittuniversitetet i Sundsvall har tagit fram ett nytt superbatteri för energilagring i stor skala. Den nya batteritekniken kan få en nyckelfunktion vid övergången till ett fossilfritt samhälle.

Tanken är att superbatterierna i containerstorlek ska kunna användas för att lagra energi från vindkraftparker och stora solkraftanläggningar, men tekniken kan också användas för batterier i hushållsstorlek.

Sex kilometer

Batteriet som främst består av bestruket papper är billigare än den teknik som finns på marknaden idag och har konstruerats för att lagra stora mängder elektrisk energi. I praktiken är det ett vanligt smörpapper som bestryks med grafén, med den avgörande egenskapen att det kan lagra energi. Ett speciellt bindemedel, nanocellulosa, fulländar batteriets egenskaper.

Det bestrukna smörpappret har tillverkats vid Iggesunds bruk i Hälsingland. Forskarna har bestrukit sex kilometer av pappret som sedan kan packas lager för lager i en koksaltlösning.

Även hushållsstorlek

Mittuniversitetet är idag världsledande på batteriområdet och forskaren Britta Andres beskriver den nanobaserade batteritekniken som ett genombrott. 

– Vi har framför allt hittat ett sätt att tillverka effektiva batterier på ett billigt sätt. Dessutom är det en miljövänlig teknik från lokala råvaror, säger hon.

Det nya superbatteriet är bara ett exempel på den framgångsrika batteriforskningen vid Mittuniversitetet. Forskarna har tagit fram ny teknik för att effektivisera batterierna till elbilar, man har också intresserat sig för de superbatterier – superkondensatorer – som antas vara nyckeln i övergången från fossila till förnyelsebara energikällor.

Balanspunkt

Det superbatteri som Mittuniversitetet tagit fram klarar en kapacitet motsvarande 70 procent av den bästa kända lagringskapaciteten – till en tiondel av kostnaden.

– Vi kommer inte att jaga de sista kapacitetsprocenten utan vi anser att vi hittat en bra balanspunkt mellan kapacitet och kostnad. Ett sådant här batteri kan exempelvis laddas under dagen för att ladda elbilar under natten och då behöver man inte byggas om hela elsystemet, säger Niklas Blomquist, forskare och projektledare.

Lokal finansiering

Det nya superbatteriet ingår i forskningsprojektet Drive som finansieras av Mittuniversitetet och av flera lokala företag, organisationer och myndigheter. Budgeten uppgår till 32 miljoner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.