På Örnsköldsviks flygplats testas redan så kallade autonoma nyttofordon. Inom närmsta halvåret utökas verksamheten när ett flygplan med elmotorer ska testas på flygplatsen. Själva flygplanet kan transportera två passagerare och ytterligare 200 kg last hela 40 mil i en hastighet av 450 km/h. Det kan också starta och landa vertikalt som en helikopter.
– När de blir lite, lite större kommer de att spela en jätteviktig roll i ett regionaltransportarbete. De kommer dessutom att förändra hela kravet på hur en framtida flygplats är utformad. Vi kommer att kunna starta och landa på helt andra ställen. Vi kommer inte behöva konventionella starter på rullbanor som är flera kilometer långa, säger Björn Wahlström som är chef över forskning och innovation på Luftfartsverket.
I trafik 2025
Redan inom några år hoppas man att eldrivna flygplan för 19 passagerare ska vara i trafik. Nästa steg är ett flygplan som kan ta 48 passagerare. Men till en början ska den mindre modellen testas ordentligt och tanken är att det ska användas för att stötta blåljusverksamheter och andra samhällsnyttiga funktioner.
– Man kan tänka sig uppgifter kopplat till sjukvården när man har långt till närmsta lasarett. Man kan få leveranser och prover levererat på ett enkelt och snabbt sätt, säger Björn Wahlström.
Pilotlös flygning
Redan den första versionen av flygplanet går att flyga med hjälp av pilot men även fjärrstyrt av en pilot från marken. Det går också att flyga autonomt utifrån ett förbestämt mönster.
– Det finns inget annat flygplan i världen som kan det och det är på väg hit till Örnsköldsvik, säger Björn Wahlström.