För många nyanlända familjer är det svenska skolsystemet annorlunda och innebär en utmaning för både barn och föräldrar.
I sitt arbete vill Siham Abdul Aziz, som bor i Sundsvall, kunna hjälpa nyanlända familjer att hitta verktyg för att snabbare komma in i samhället.
– Jag är som barn född i flyktingläger och jag vet hur det känns att inte vara som alla andra, säger hon.
”Man känner sig som en nolla”
I dag har Siham bott i Sverige i 30 år – resan därifrån har varit en process. Från början vågade hon inte öppna sin dörr för främmande personer, men i dag berättar hon att hennes dörr står öppna för alla.
– Man upplever att man känner sig ensam, otrygg och man kan inte språket. Man känner sig som en nolla ibland, säger hon.
Kulturella krockar
Arbetet med nyanlända elever och familjer ligger henne varmt om hjärtat. Enligt Siham Abdul Aziz är det vanligt att nyanlända skolelever tampas med språkliga utmaningar och kulturella krockar.
– När man kommer hit och inte kan språket så är det något som gör ont, säger hon.