Efter de inledande punktstrejkerna trappas konflikten nu upp. Senast var det Sveriges hamnar som varslade om bland annat fridagslockout. En åtgärd som enligt Hamnarbetarförbundet skulle halvera månadslönen för medlemmarna.
”Stark kampvilja”
Nu svarar fackföreningen med varsel om total arbetsnedläggelse från den 6 mars. Varslet gäller alla medlemsföretag inom Sveriges hamnar.
– Vi är beredda att strejka så länge som det krävs, säger Henrik Henriksson vid hamnarbetarförbundets avdelning 8 i Sundsvall. Kampviljan bland medlemmar är stark, säger han.
Hamnarbetarförbundets krav på ett rikstäckande kollektivavtal som liknar det som konkurrerande fackförbundet Transport har hitills inte fått gehör från arbetsgivarparten. Parterna står långt ifrån varandra, medlare har kallats in men trots att medling pågår pekar det mesta på en total konflikt i natt.
Medlemmar lämnar
Samtidigt har hamnarbetareförbundet i Sundsvall märkt ett medlemstapp med anledning av konfliktläget. Ett 20-tal medlemmar har valt att gå över till Transport, men enligt hamnarbetareförbundet har man viss förståelse för deras beslut. Enligt Henrik Henriksson rör det sig om medlemmar som är ensamstående eller extrajobbare i hamnen. De är rädda att förlora jobbet.
– Det finns en strejkrätt så det kommer inte att inträffa, men jag kan ändå förstå rädslan, säger Henriksson.
Strejken väntas få störst konsekvenser i de hamnar som domineras av hamnarbetarförbundet. Bananer kan bli den första bristvaran och Volvo i Göteborg befarar stora konsekvenser.
SCA: ”Små konsekvenser”
I Sundsvall däremot säger SCA att konsekvenserna väntas bli små.
– Vissa fördyringar och förseningar kan bli aktuella men på det stora hela kommer strejken sannolikt inte att få någon större inverkan, säger Björn Lyngfelt, kommunikationsdirektör SCA.
SVT: Även om det blir långvarigt?
– Ja, även om det blir långvarigt.