Den drönarlika elektriska farkosten som utvecklats i USA startar och landar utan landningsbana och lanseras i första hand för skytteltrafik till och från flygplatser. Att den skulle ersätta privatbilar anses mera osannolikt.
– Det blir svårt att administrera sån trafik i luften, säger Elna Heimdal Nilsson, forskare i flygteknik vid Lunds universitet, som ser utmaningar både i säkerheten och energimässigt.
– Att lyfta upp något, flyga och sätta ner det igen tar alltid mera energi än marktransporter, konstaterar hon.
Passagerarflyg under utveckling
Mera traditionella eldrivna flygplan finns sedan länge och större maskiner för passagerartrafik är under utveckling. Det som ligger närmast i tiden är hybridflygplan som drivs både med el och bränsle vilket minskar koldioxidutsläppen precis som en hybridbil.
Samtidigt är biobränsle för befintligt flyg något som redan används. Som passagerare kan man köpa inblandning av biobränsle som tillval på sin flygbiljett och på så sätt minska utsläpp som orsakas av fossila bränslen.
Biobränsle förespråkas
– Fram tills el och vätgas har tillräcklig räckvidd är det väldigt viktigt att vi använder oss av biodrivmedel, säger Frank Olofsson, chef för Sundsvall-Timrå airport.
Sundsvall-Timrå airport har tappat tre av fyra passagerare på fyra år. Totalt sett har inrikesflyget halverats under samma period och flygskam misstänks vara en del av förklaringen.
– Vi uppmanar alla passagerare att välja att flyga med biobränsle, säger Peter Larsson, vd för paraplyorganisationen Svenska regionala flygplatser.
”Inte vettigt att bibehålla flyget”
Trots teknikutvecklingen anser Naturskyddsföreningen att dagens flyg måste begränsas ytterligare.
– Fossilfritt flyg är inte runt hörnet, vi pratar om tio år som minimum, så att upprätthålla ohållbart flygande idag är inget vi tycker är vettigt, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.