Stockholms Handelskammare presenterade på onsdagen en rapport som de menar visar att den höghastighetsjärnväg som regeringen tillsammans med C och L vill bygga, innebär mycket höga kostnader i förhållande till den samhällsnytta den skulle bidra med.
– Det är problematiskt att göra en dyr högriskinvestering i södra Sverige samtidigt som infrastrukturen är eftersatt i andra delar av landet. säger Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom Stockholms Handelskammare.
I stället borde regeringen satsa på andra projekt med större samhällsnytta ute i landet, anser Stockholms Handelskammare. Bland de projekt som nämns är dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall, tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn samt (viktigast) en utbyggnad av den befintliga stambanan.
Här är de åtta viktigaste infrastruktursatsningarna enligt rapporten
- Utbyggnad av befintlig stambana.
- Tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn.
- Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.
- Halvera restiden med tåg mellan Stockholm och Oslo.
- Korta restiderna genom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo.
- Finansiera Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå.
- Bygg ostlig förbindelse med spår.
- 150 000 laddstolpar i hela landet subventioneras med 50 procent.