Elever i den numera stängda skolan i Haiti.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”De som har kunnat har flytt” – hör om situationen för elever och lärare på den skola som Hoppets stjärna driver i Haiti. Foto: Hoppets stjärna

Hoppets stjärnas larm: ”Vår skola i Haiti är plundrad och vandaliserad”

Uppdaterad
Publicerad

Nu larmar hjälporganisationen Hoppets stjärna från Örnsköldsvik om ett katastrofalt läge i Haiti.

En stor skola som drivs av organisationen och bekostats av Radiohjälpen har tagits över av ett kriminellt gäng. Elever och lärare har tvingats fly.

– Möbler och skolmaterial ligger utspritt på skolgården, säger en av organisationens medarbetare.

Organisationen Hoppets stjärna i Kärrsjö, norr om Örnsköldsvik, driver sju skolor i Haiti i Västindien. Det är skolan Rigaud i huvudstaden Port-au-Prince som ockuperats av kriminella.

Livsfarligt

Sedan en tid är det livsfarligt att besöka skolan liksom stora delar av huvudstaden Port-au-Prince. Ingen från ”Hoppets stjärna” har besökt skolan på länge.

– Då riskerar man att bli dödad eller kidnappad, säger organisationens fältansvarige i Haiti, Tony Boursiquot.

Våldsdåd i området

Enligt Hoppets stjärna har de kriminellas framfart i området präglats av mord, stölder, kidnappningar, våldtäkter och summariska avrättningar. Ortsborna har tvingats ge sig av.

– Det här handlar inte i första hand om Hoppets stjärnas arbete, utan om landet Haiti där kriminella nu tar över, säger Ulrika Kallin-Eriksson, verksamhetschef på Hoppets stjärna.

Förvara kidnappade

Vad de kriminella använder skollokalerna till är oklart men enligt Tony Boursiquot kan de använda skolan till att gömma sig och även förvara personer de har kidnappat.

– Det är ett jättebra ställe där de förmodligen kan hålla till, konstaterar Ulrika Kallin-Eriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.