Redan på 80-talet var Björn Molander och gjorde undersökningar vid järnvägsbanken i Stora Helvetet. Senare var han också med och provborrade.
-Det var ju då jag skrev det här att det var som en bomb. Man vart ju faktiskt rädd när man såg då. Det gick ju tåg där på dagarna, säger Björn Molander.
I 30 år jobbade Björn Molander åt banverket och gjorde olika undersökningar. När de borrade vid Stora Helvetet, väster om Storlien, visade det sig att järnvägsbanken hade stora ihåligheter.
– Det farligaste som jag upptäckte då det var ju det att vi gjorde en geoteknisk undersökning och borrade i banken. Borren for igenom då på flera ställen. Då såg vi att banken var så otät. Det rök ur den på sidorna. De andra som var med tyckte också att det var otäckt. Han som körde geomaskinen, han var faktiskt rädd att banken skulle ge sig iväg under tiden vi var där och borrade, berättar Björn Molander.
Järnvägen löper längs bergkanten och den 150 meter långa banken är uppbyggd av skiffer.
-Här är banken uppbyggd utav skiffer, säger Björn Molander och pekar på en ritning över järnvägsbanken. Här uppe ligger då järnvägen. Höjden från den ner till första hyllan är 25 meter. Sedan är det ytterligare en brant på cirka 20 meter ner till E14.
När ett tåg kommer på banken uppstår stora vibrationer och faran är att de stora ihåligheter gör att banken kollapsar.
-Risken är att tåget rullar nerför banken, rullar ner på E14. För att det lutar ju hela vägen ner dit. Det har ju blivit en väldigt stor katastrof och därför slog vi ju larm, sedan vi hade gjort undersökningar, poängterar Björn Molander.
Järnvägstrafiken mellan Sverige och Norge avbruten sedan november i fjol. Men många tåg har passerat på den ihåliga banken under de år som trafiken rullat på.
-Vi slog ju larm till regionkontoret som vi jobbade under i Gävle. Vad de gjorde sedan det vet vi ju inte, vi utförde vårat jobb som tjänsteman bara. De här fick ju ta reda på orsaken och vad man skulle göra, säger Björn Molander.
Hittills har ingenting gjorts för att förstärka banken. Protokollet där Björn Molander varnade för att järnvägsbanken vid Stora Helvetet är en livsfarlig bomb är ifrån 2002. Regeringen har nu anslagit 100 miljoner för att lösa de akuta problemen och Trafikverket tror att säkerheten ska vara säkerställd i början av sommaren. Björn Molander är skeptisk till planerna.
-Sedan släppa på tågtrafiken någon gång till sommaren. Vem vågar ta det ansvaret, det förstår jag ju inte, avslutar Björn Molander och skakar på huvudet.