Bakom projektet står förre Tesla-chefen Peter Carlsson som planerar att bygga en stor fabrik för fabrik för fordonsbatterier i Sverige. Enligt Vetenskapsradion och P4 Västernorrland har ett 20-tal kommuner fått en förfrågan om ledig industrimark.
Kommunen förtegen
Sundsvalls kommun uppges tillhöra dem som som fått frågan men det är uppgifter som kommunen inte vill kommentera:
– Jag har inget att tillägga. Vi uttalar oss aldrig om kontakter som eventuellt tagits eller diskussioner som eventuellt pågår, säger kommunens näringslivschef, Anita Öberg.
Northvolts intresse för Sundsvall uppges vara baserad på två faktorer; dels Sundsvalls nya kombiterminal och transportmöjligheterna till och från Sundsvall, dels tillgången på energi. Northvolt vill ha grön el och sneglar bland annat på vindkraft, som byggts ut kraftigt i Västernorrland under senare år.
Störst i Europa
I bakgrunden finns de såväl svenska som internationella miljömålen att bensin och dieseldrivna bilar skall fasas ut till 2030. Det här kräver billigare och bättre fordonsbatterier, men det kräver också en ökad produktion av batterier. Körsträckor på 40 mil på en laddning börjar nu bli möjligt och i de allt längre körsträckorna ligger också elbilsrevolutionen. Nyckeln till billigare batterier ligger enligt Northvolt i storskaligheten. Det talas om att lithium-jon batterier ska kunna tillverkas till halva priset jämfört med idag.
Peter Carlsson har varit logistikchef på Tesla och tidigare i vår presenterade han sina planer på en jättefabrik för SVT.
– Vi vill bygga Europas största batterifabrik och vi vill göra det här uppe i Norden. Vi räknar med att sätta spaden i marken under andra halvåret 2018 med sikte på att fabriken ska vara fullt utbyggd 2023. Dä talar vi om upp till tretusen anställda, berättade Peter Carlsson.
Batterifabrik stöds av staten
Northvolt väntas fatta beslut om lokaliseringsort redan under våren men konkurrensen är hård. Boden, Östhammar, Oskarshamn har nämnts. Även Göteborg med sin koppling till Volvo och fordonsindustrin ser sig som en given kandidat.
– Vi lockar med kompetens och regionens läge, säger Henrik Einarsson som är etableringschef i Business Region Göteborg.
Staten har uttalat sig positivt om projektet. Energimyndigheten har skjutit till 19 miljoner till planläggningen av en batterifabrik och även Vattenfall har inlett ett samarbete med Northvolt.
Koldioxidfritt samhälle
Men det handlar inte bara om fordonsbatterier. Enligt Northvolts vd behöver också energiindustrin tillgång till billigare och bättre möjligheter att lagra energi. Behovet ökar i takt med att den förnyelsebara energiproduktionen byggs ut.
– Vind och sol behöver förmågan att lagra energi och allt detta stödjer sammantaget övergången till ett koldioxidfritt samhälle. Batterier och lagringsförmåga spelar en nyckelroll i detta, menar Peter Carlsson.