En delad bild som visar två scener. Till vänster syns en stor skylt med texten ”ÖRNSKÖLDSVIK” framför en flygplats med en kontrolltorn i bakgrunden, omgiven av snö. Till höger finns en person som bär en mörk kavaj med en mönstrad skjorta.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Örnsköldsviks kommun via kommunkoncernen Rodret skjuter till 30 miljoner kronor till Örnsköldsvik airport. Varför? Starta klippet för att höra Rodrets VD berätta. Foto: Thomas Sundberg/SVT

Kommunen räddar Örnsköldsviks flygplats – igen

Publicerad

Turerna har varit många och beloppen stora.

Nu går Örnsköldsviks kommun igen in med cirka 30 miljoner kronor till Örnsköldsvik airport. Årets underskott förutspås bli det största hittills.

– Resultatet är ungefär tio miljoner kronor sämre än tidigare år. Vi har inte fått det volymtillväxt som vi hade önskat, säger Pär Lindberg, VD för den kommunala bolagskoncernen Rodret.

Under flera år har ekonomin varit tuff för Örnsköldsvik airport. Förra året gick Örnsköldsviks kommun in med över 37 miljoner kronor för att täcka upp för 2023 års underskott.

Det ekonomiska tappet för 2024 är betydligt större än mot tidigare år.

– Under våren hade vi låga volymer när man räknar hur många som sitter i flygplanen, då var det ungefär 50 procent. Under hösten har vårt näringsliv verkligen lutat sig fram så vi ser att nu fyller vi planen mycket bättre, säger Pär Lindberg, VD för Rodret.

Statsbidragen räcker inte

Riksdagen klubbade tidigare i år igenom att det statliga bidraget för driftstöd till de kommunala och privata flygplatserna mer än fördubblas 2024. Tidigare var det totala stödet på 103 miljoner kronor och idag handlar det om 210 miljoner kronor. Pengarna räcker dock inte, menar Lindberg.

– Alla regionala flygplatser går med stora underskott och så även vår, säger Pär Lindberg.

Varför väljer kommunen att skjuta till så mycket pengar? Se Lindberg förklara i klippet ovan.

Vill att staten tar större ansvar

Exakt hur mycket pengar som Örnsköldsvik airport kommer att tilldelas från det statliga stödet är ännu oklart, men uppskattningsvis handlar det om cirka 7,4 miljoner. Resten av notan står kommunen för, något som Lindberg tycker är problematiskt.

– Vi jobbar för att staten ska ta ett betydligt större ansvar för landets regionala flygplatser, vi anser att vi tar ett allt för stort ansvar för en infrastruktur som borde vara självklar att vi har i hela landet, säger Pär Lindberg.

Pengarna hämtas från kommunala dotterbolagen Örnsköldsviks Hamn & Logistik, Övik energi och Domsjö Vatten.

Vad är Rodret?

Rodret i Örnsköldsvik AB är moderbolag för Örnsköldsviks kommunala bolag. Örnsköldsviks kommun har fem aktiva dotterbolag samlade under moderbolaget som ägs till 100 procent av Örnsköldsviks kommun.

Rodrets övergripande mål är att stödja Örnsköldsviks kommuns utveckling utifrån politikernas vision och mål. Bolaget ska också stödja dotterbolagen att uppnå visioner och mål, grundat på en samsyn till gagn för kommuninvånarnas bästa, enligt kommunens hemsida.

Källa: Örnsköldsviks kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.