Kritiken från grannen med slukhålet, Curt Forslund, handlar om en ökande mängd tung trafik på den lilla vägsträckan som han menar inte är byggd för den hårda belastningen.
”Ganska säker”
Det finns inga färska trafikmätningar gjorda på vägen men ansvariga på kommunen hävdar att vägkroppen klarar belastningen.
– Jag tror inte att problemen har något med vägkroppen att göra, jag är ganska säker på det, säger Sonny Andersson sektionschef på gatukontoret.
Kritik: vägen klarar inte belastningen
Curt Forslund som bor på Sidsjövägen menar att kommunens åtgärd för att sänka hastigheten på sträckan, en så kallad vägbula, orsakar problem när den tunga trafiken passerar guppet.
– Vägen är inte byggd för den här mängden trafik. Det är skandal att man bygger ett hinder och skyller på att man ska minska olycksrisken. Men vi hade inga olyckor när man satte upp stoppskyltar. Nu har man skapat ett problem, menar han.
Kommunen har annan uppfattning
Men på kommunens gatuavdelning tillbakavisar man påståendet att det finns ett samband mellan vägbulan och ökad belastning på vägen. I direktiven innan väghindret byggdes står att ”marken bedöms som stabil, vi arbetar på gammal vägbank”
– Rörelser i marken kan det bli av andra anledningar, till exempel tjälen som kan gå två meter ner i en väg, säger Sonny Andersson på kommunen.
Öppnar för ny mätning av trafikmängd
Enligt kommunens mätningar från 2013 är trafikmängden på vägen 3 100 fordon per dygn. Fyra procent var tung trafik. Men någon senare mätning är inte gjord.
– Det kostar 6 000 kronor för kommunen att göra det men man vill inte. För då måste man göra något åt problemet, säger Curt Forslund.
– Det är klart att om de närboende upplever problem så kan vi göra en ny mätning, säger Eva Forslund, sektionschef trafik på Stadsbyggnadskontoret.