Det är fullt i hamnar och kombiterminaler i Sundsvall och antalet transporter på lastbil ökar kraftigt – därför måste det planerade bygget av en stor kombiterminal i området Petersvik, i anslutning till Ortvikens pappersbruk, snabbas på.
Det menar företrädare för Sundsvallls Logistikpark, i en skrivelse
Flera tunga beslut återstår
Målsättningen är att skapa ett stort transportnav för gods med sjöfart, järnväg och lastbil.
2021 ska anläggningen stå klar, är tanken. Byggstart är planerad till 2018, och upphandlingen för både projekteringsarbete och bygge är i full gång.
Men ännu återstår några tunga beslut innan det omdebatterade bygget kan få slutgiltigt grönt ljus.
Domstol kan stoppa bygget
Först ska Mark- och miljödomstolen avgöra om ett hamnbygge överhuvudtaget kan få tillstånd. Sedan ska kommunfullmäktige i Sundsvall besluta om den kostnadskalkyl som ska tas fram under året. Själva projekteringsarbetet ska starta under 2017.
Fullmäktige gav redan 2013 klartecken för satsningen av Logistikparken, men innan bygget kan starta ska fullmäktige ta ställning till den slutgiltiga kostnaden.
Slutnota för allt – två miljarder
Enligt tidigare beräkningar skulle prislappen för Sundsvalls kommun bli ungefär 420 miljoner – samtidigt som SCA förväntas gå in med ungefär lika mycket pengar.
Räknas även satsningar kopplade till bygget, med de järnvägar och vägar som behövs, då ökar notan med ytterligare en miljard.
På Sundsvalls Logistikpark hänvisar man till Trafikverkets prognoser för godstransporter som spår en 30 procentig ökning fram till 2030 och med 60 procent till 2050.
För Västernorrlands del blir ökningen 100 procent, tror man idag på Sundsvalls Logistikpark.
Östrand skapar stort behov
En ständigt återkommande fråga har varit hur skogsjätten SCA egentligen ställer sig till den här satsningen, inte minst med tanke på den vikande marknaden för tidningspapper.
Men Marie Israelsson, marknads- och kommunikationsansvarig på Sundsvalls Logistikpark, säger till SVT Nyheter Västernorrland att den planerade produktionsfördubblingen vid Östrandsfabriken gör att bolaget står inför ett stort behov av transportkapacitet.