För Sofie Draxten i årskurs sju känns också mycket bättre nu än i sexan att gå till skolan. Hon ser resursalen som en tillgång.
– Man kan komma hit och jobba om det känns stökigt i klassen, säger Sofie Draxten.
För henne är det viktigt att få lugn och ro. På Arenaskolan finns två klassrum som kallas resurssalar. Dit får högsstadielever komma som har olika behov av stöd.
Fler jobbar med stöd
– Man får mycket mer hjälp här än i klassen, säger Sofie Draxten.
Vid skolstarten för fyra år sedan fanns det en resurssal och en person som jobbade där. Nu är det betydligt fler som jobbar med elever i behov av särskilt stöd. Det finns två resurssalar och en resurspedagagog i varje.
– Sedan är vi både specialpedagoger och resurspersoner som jobbar mot salen och mot eleverna, säger Susanne Sundquist, specialpedagog.
För eleverna handlar det mycket om att det är för stökigt i klassrummet.
– Det är det här som har räddat mina betyg, säger en tjej i nian.
Rädd att bli ”dumförklarad”
Hon berättar att hon först inte ville gå till resurssalen för att hon var rädd för att bli ”dumförklarad” av sina kompisar. Men nu ångrar hon att hon inte gick hit tidigare. Särskilt när hon tänker på att hon snart ska få sitt slutbetyg.
– Jag har inte insett att det är så bra att jobba i resurssalar förrän nu. Jag har tagit igen saker sedan i sjuan. Så det är fortfarande stressigt, men det är saker jag aldrig skulle ha klarat i klass, konstaterar hon.
Olika undervisning i salarna
Nytt för i år är att de jobbar lite olika i de två resurssalarna. I den ena har det varit mycket undervisning för flera, medan det i den andra salen har varit elever som har mer behov av att sitta ensamma. De försöker jobba mer individuellt med varje elev.
-Vissa elever varken kan eller vill jobba i helklass, vissa elever jobbar mot att vara i helklass medan vissa aldrig kommer att vilja vara i helklass, säger Susanne Sundquist, specialpedagog.