Studien är gjord i september 2021 på 23 orter i landet. Mätningarna visar hastighetsefterlevnaden på det kommunala huvudvägnätet med hastighetsgränser 40–70 km/tim.
– Det är fortfarande bristande efterlevnad i tätort och sämst där det är 40 km/tim, det vill säga i områden där det är många oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby på VTI, Statens väg- och forskningsinstitut.
Så fort var genomsnittshastigheten
Det är VTI som gjort studien på uppdrag av NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.
Resultaten för år 2021 visar att den genomsnittliga reshastigheten på de sträckor man mätt var 47 km/tim. 64 procent av trafiken höll gällande hastighetsgräns medan övriga överskred den. Sämst var efterlevnaden på 40-sträckorna.
– När hastighetsbegränsningen sänktes från 50 till 40 km/tim så sänktes medelhastigheten med cirka 2–3 km/tim vilket är bra, däremot så blev efterlevnaden sämre, menar Anna Vadeby
Vill minska antal döda och skadade
– När man pratar om krockvåld så är 30 det bästa för att överleva men det är svårt att hålla så då kom man till nästa steg: 40 istället för 50-vägar, säger Mona-Lill Landström , verksamhetsledare på NTF i Västernorrland.
Möjligheten att använda hastighetsgränsen 40 km/tim infördes 2008, samtidigt som även 60, 80, 100 och 120 km/tim infördes .
På dessa orter är studien gjord
• Karlshamn
• Ludvika
• Visby
• Sandviken
• Halmstad
• Östersund
• Nässjö
• Kalmar
• Växjö
• Luleå
• Malmö
• Stockholm
• Nyköping
• Uppsala
• Karlstad
• Trollhättan
• Lidköping
• Göteborg
• Skellefteå
• Sundsvall
• Västerås
• Kumla
• Linköping
källa: VTI rapport 1112