Utsidan av Mjälloms tunnbröds butik 1923 tunnbröd och deli och företagets vd och ägare Torbjörn Ullsten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man ser det som att man kommer hem till någon” – Hör Torbjörn Ullsten, vd för Mjälloms tunnbröd, om vad han tror är anledningen till att de inte har problem med stölder i samband självbetjäning. Foto: Louay Bygdén/SVT

Mjälloms tunnbröd klarar sig utan stölder trots självbetjäning

Uppdaterad
Publicerad

Ungdomar i Örnsköldsvik har åtalats för upprepade stölder i en butik i Örnsköldsvik som låter kunderna handla när butiken är obemannad. Mjälloms tunnbröd har länge erbjudit sina kunder en liknande lösning – vilket fungerat problemfritt.

Mjälloms tunnbröds butik och restaurang, 1923 tunnbröd och deli, erbjuder självbetjäning mellan 06:00 och 21:00 varje dag sedan länge. Även om butiken säljer delikatesser berättar Torbjörn Ullsten, vd och ägare av Mjälloms tunnbröd, att man skonats från stölder.

– Visst ser vi att det försvinner något litet emellanåt men, peppar, peppar ta i trä, så har vi nästan bara snälla kunder.

Därför skiljer det sig

Varför hans butik klarar sig bättre än matbutiken i Örnsköldsvik är svårt att svara på men Torbjörn tror att människor upplever livsmedelsbutiker på ett sätt och mindre, privata butiker på ett annat.

– En livsmedelsbutik är som en offentlig plats där vem som helst får hålla till. Här blir det lite mer personligt, som att man kommer hem till någon. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.