Efter att ha upplevt upprepande elavbrott under de åtta år han bott i byn Djupröra norr om Torpshammar har Lars-Göran Stomberg engagerat sig envist i att belysa problemet. De återkommande elavbrotten har satt sin prägel på vardagen.
Nätbolaget Härjeåns beklagar problemen.
”De störningar våra kunder upplevt är främst koncentrerade till en period i december 2018. De extraordinära väderförhållandena under perioden orsakade driftstörningar i delar av Härjeåns elnät, på grund av de stora snömängder som på kort tid föll och fick trädgrenar att lägga sig på elledningar”, skriver Mikael Råstedt.
Stort elnät
Härjeåns är medvetna att området kring Djupröra är och har varit ett drabbat område även innan december 2018.
”Vi är fullt medvetna om att det finns brister i elnätet och vi agerar proaktivt för att förebygga framtida driftstörningar.”
Vad gör ni konkret för att förebygga det?
”Vi har historiskt gjort stora investeringar i området, med både nedgrävning av kabel och isolering av luftledningar. Härjeåns elnät är stort, 600 mil med långa avstånd mellan kunderna, främst inom detta område. Att vädersäkra alla ledningar är vår vision, men realistiskt sett så krävs långsiktiga satsningar för att förverkliga detta”, skriver Råstedt.
Höga nätavgifter
På bolagets webbplats står bland annat att man vill ”bidra till en levande landsbygd”. Lars-Göran Stomberg säger att många med honom ifrågasätter om man kan bo kvar.
”Det är givetvis ett stort misslyckande för oss att våra kunder drabbas av störningar i elnätet. Vi verkar inom en starkt reglerad marknad där vi är under ständig revision av Energimarknadsinspektionen”
Investeringar
Nu under 2019 kommer Härjeåns investera 160 miljoner kronor för att öka driftsäkerheten i deras elnät.
”Det innefattar bland annat nya ledningar, anslutningar och vädersäkringsåtgärder.”