Foto: Örjan Leek

Onsdagsbus går i graven

Uppdaterad
Publicerad

Motorentusiaster i länet förlorar nu ett populärt arrangemang som roat gasglada västernorrlänningar i drygt tio år.

Minoritetsägarna i bolaget som driver Härnösands motorpark och Mittsverigebanan, Göran Sörgren och Per-Erik Axehult från Sundsvall, skrev nyligen på motorevenemanget ”Onsdagsbus” Facebooksida;

”Styrelsen i TREAB (banbolaget) har avgått, bolaget har idag ingen verksam styrelse. Detta innebär att vi minoritetsägare inte har någon att kommunicera med, vi sitter således med bakbundna händer. Banan kommer troligen inte att kunna öppnas vid normal säsongsstart vilket vi självklart tycker är mycket tråkigt.”

Konflikt i bolaget

Huvudägaren Gunnar Jansson bekräftar nu för SVT Västernorrland att ett av Härnösands populäraste och mest välbesökta sommar-arrangemang går i graven.

– Det blir inget i sommar. Det kan jag bekräfta, säger Jansson som med sitt bolag Hakaryd är huvudägare i banbolaget Track Real Estate AB och likadant avseende Onsdagsbus-arrangemanget.

En konflikt som uppstått i banbolaget lär enligt uppgifter till SVT ligga bakom.

Slutbusat

Arrangemanget Onsdagsbus har drygt 10-årig historia på Motorparken. Varje onsdag under juni-juli-augusti har motorfolk från hela södra Norrland samlats, det har till och med kommit folk från Estland för att deltaga. Ofta 300-1500 personer som själv fått ”busa” med sina fordon. Det har ofta varit olika uppvisningar och demonstrationer av spektakulära motordrivna fordon.

En av eldsjälarna bakom Onsdagsbuset – Kenneth Nilsson – tycker det hela är mycket deppigt:

– Det är väldigt synd och trist. Vi har genom åren varit en av Härnösands enskilt största event, utan vidare. Vi har haft rekordkvällar på 800 till 1300 betalande och mellan 12000 till 18000 besökare under sommaren, säger han.

Hur framtiden för banan, och bolaget bakom, ser ut återstår att se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.