Hos polisen i Örnsköldsvik finns en av de fem kungsörnar som dödats av tåg i mellersta Norrland den senaste tiden. Örnen påträffades på stambanan vid Gålsjö bruk norr om Sollefteå och örndöden längs järnvägen har blivit ett problem.
– Det är den enskilt största största dödsorsaken för både kungsörn och havsörn, konstaterar Thomas Birkö, som representerar organisationen Kungsörn Sverige.
Söker upp påkört vilt
När det är mycket snö går viltet ut på järnvägen och blir påkörda av tåg och kadavren lockar till sig örnarna.
– Örnarna upptäcker kadavren och går ner och ska äta och så kommer nästa tåg och då hinner de inte undan, förklarar Thomas Birkö som inventerar kungsörn i området längs stambanan i Ångermanland. Han berättar att det finns flera örnpar med revir längs järnvägen medan han spanar i tubkikaren.
– Där kommer en örn upp över horisonten, säger Thomas Birkö och pekar upp mot ett berg.
Fem örnar
Kungsörnen syns som en liten prick mot himlen, det är den femte örnen vi får syn på i området, samtidigt går stambanan strax intill.
– De här örnarna ligger i riskzonen om det finns kadaver längs banan, konstaterar han.
Kungsörnarna hade länge en positiv utveckling men de senaste 15 åren har reproduktionen i norra Sverige gått ned. Ett sätt att vända trenden är att få bort de påkörda kadavren så fort som möjligt.
– Majoriteten av örnarna som har dött har varit där den tid man har på sig att få bort djuren har varit längre än 12 timmar, förklarar Thomas Birkö och menar att ju längre tid örnarna får på sig desto större är risken att de dödas.
Klarar livhanken
Nu har Trafikverket lovat betydligt snabbare bortforsling av påkörda djur, det innebär att örnarna blir av med lättåtkomlig föda men förhoppningsvis klarar livhanken istället.