Västernorrland har bland Sveriges sämsta vägar, enligt Transportföretagen som gjort en sammanställning över skicket på Sveriges statliga vägar. Största problemen finns i Örnsköldsviks kommun, där över hälften – 54 procent – av alla vägar är i dåligt eller mycket dåligt skick, vilket gör Ö-vik till en av kommunerna i landet som är i störst behov av vägupprustning.
Kör 5 000 mil per månad
Tord Sandin driver ett transportföretag i Örnsköldsvik som transporterar bland annat gods och paket för DB Schenker, men även lokala transporter.
Varje månad kör åkeriet omkring 5 000 mil på vägarna i Örnsköldsvik.
Lågtrafikerade vägar prioriteras inte
– I den budget som vi ser läggs pengarna på de högtrafikerade vägarna i de områden där det bor mest folk. Vi som har dåliga vägar, kommer bara att få sämre vägar, säger Tord Sandin.
Enligt branschorganisationen Transportföretagen är mer än en tredjedel, 39 procent, av vägarna i länet i dåligt eller mycket dåligt skick, vilket också är sämre än genomsnittet i landet.
Transportföretagen startar nu upprop för att råda bot på landets dåliga vägar.
”Krävs 2,4 miljarder extra varje år”
– Vår väganalys visar att det krävs minst 2,4 miljarder extra varje år för att stoppa fortsatt förfall. Vill vi minska underhållsskulden krävs det alltså ännu mer än så, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen.
Trafikverket: Finns behov av underhåll
Enligt Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket måste man prioritera de mest trafikerade vägarna vilket gör att de mindre vägarna blir lidande.
– Huruvida skicket på vägarna är sämre i Örnsköldsvik eller inte det vet jag inte, däremot har jag full förståelse för att det finns ett missnöje. Det finns flera mindre vägar som har behov av underhåll även på andra håll i landet.