• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Broavgifter införs på Sundsvallsbron

Uppdaterad
Publicerad

Det blir broavgifter för bilister som vill köra över den nya Sundsvallsbron. Sundsvalls kommun och regeringen har träffat en överenskommelse som presenterades på tisdagen.

Uppgörelsen presenterades vid en presskonferens i Sundsvalls stadshus vid lunchtid på tisdagen och innebär i korthet att det gamla avtalet rivs upp, broavgifter införs och att kommunen får några infrastruktursatsningar av staten.

Avgiften för att köra över bron blir 9 kronor för privatbilister och 20 kronor för lastbilar.

E4 Sundsvall

Avgiften ingen ville ha

Ingen ville ha en broavgift, men politikerna i Sundsvall säger sig ändå vara nöjda med det nya avtalet.

– Det kallas att det beräknas avgifter och de är beräknade till nio kronor för privatbilister, mot tidigare sagt 20, och 20 kronor för för tung trafik där man tidigare pratade om 100 kronor, säger Jörgen Berglund (M), Sundsvalls kommunalråd.

I det avtal som kommunen tecknade med dåvarande Vägverket 2009 fanns det inte med några avgifter för personbilar överhuvudtaget. Sedan dess har lagarna ändrats och en anpassning till EU ska ske. I dagarna kommer regeringen att besluta om en lagändring som innefattar även broavgifter. Själva avgiften kan komma att ändras i storlek.

-Det finns inte garantier för att de inte höjs – eller att de sänks, säger Jörgen Berglund (M).

Uppskjutna satsningar får startdatum

Satsningarna är: Ombyggnad av spår, bangård och plattformar som förberedelse till Sundsvalls resecentrum, får finansiering efter 2020. Triangelspåren för järnvägen i Bergsåker och Maland, som tidigare skjutits upp av Trafikverket, tidigareläggs ett par år. Förbättringar ska också ske på Ostkustbanan mellan Härnösand och Gävle.

Motorväg till soptipp

Kommunen har betalat 125 av de avtalade 250 miljonerna till Trafikverket för att slippa broavgifter. Dessa återbetalas till kommunen som i sin tur satsar pengarna i ombyggnad av E14 till motorväg. Men det är bara sträckan från Nacksta fram till Blåbergets avfallsanläggning som byggs om till fyrfilig motorväg.

– Största kompensationen för bilisterna är förstås att det blir en ny E14. Den väldigt smala krokiga, backiga vägen mellan Nacksta till Blåberget, den försvinner och ersätts med fyra filer. Den andra är att när Bergsåkertriangeln, dvs järnvägen i Bergsåker byggs om, kommer antalet bomfällningar genom Sundsvall att minska drastiskt, menar Jörgen Berglund (M).

Föroreningarna kvar

Många Sundsvallsbor har redan deklarerat att de inte kommer att köra över bron om den blir avgiftsbelagd. Det betyder i så fall att problemet med farliga luftföroreningar centrala stan kvarstår.

-Man ska komma ihåg att tung trafik har vi ju rätt att styra till bron och det kommer vi att göra. I andra vågskålen ligger också att järnvägsbomfällningarna kommer att bli färre. Men jag vill poängtera att vi ville inte ha en broavgift. Det bli en utmaning, men det finns ljusglimtar också, avslutar kommunalråd Jörgen Berglund (M).

Miljöpartiet protesterar

”-Det plötsliga inlägget om förslag på fyrfilig E14, som kom in sent i förhandlingsprocessen stämmer inte med en ansvarsfull och hållbar miljöpolitik som Miljöpartiet står för. Därför deltog vi idag inte på den utlysta pressträffen.” meddelade Miljöpartiet i ett pressmeddelande.

De 125 miljonerna borde satsas på miljöåtgärder för att främja bättre luft och ett bättre mående för kommunens invånare menar Miljöpartiet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

E4 Sundsvall

Mer i ämnet