Långsele – Sollefteå (flygbränsle)
SkyFuelH2 ska ägna sig åt produktion av fossilfritt flygbränsle av skogsrester och grön vätgas. Ska täcka tio procent inrikesflygets behov.
Ägare: Tyska Uniper och sydafrikanska Sasol.
Produktionsstart: 2028
El-behov: 1,5 -2 TWh
Hörneborg – Örnsköldsvik (fartygsbränsle)
Liquid Winds projekterade ”Flagship One” som ska tillverka e-metanol, ett fossilfritt fartygsbränsle. Delar av röken från kraftvärmeverket ska används tillsammans med fossilfri vätgas (av el ) för att tillverka bränslet.
Ägare: Örstedt, Danmarks största energibolag med Microsoftgrundaren Bill Gates som delägare.
Produktionsstart: 2025
El-behov: 0,7 TWh
Köpmanholmen – Örnsköldsvik (konstgödsel)
Cinis Fertilizer ska tillverka konstgödsel tillverkat av restprodukter från elbilsbatteritillverkning och massaindustrin.
Ägare: Cinis Fertilizer
Produktionsstart: 2024
Elbehov: 70-80 GWh
Korsta – Sundsvall (fartygsbränsle/koldioxidlagring)
Liquid Winds fabrik “FlagshipTwo” ska tillverka 130 000 ton/år av grönt fartygsbränsle: Grön vätgas och biogen koldioxid.
Produktionsstart: 2026
Elbehov: 1,45 TWh
Anläggningen Phoenix är kommunala Sundsvall Energis projekt som ska lagra koldioxid som uppstår vid produktion av fjärrvärme vid Korstaverket, en av länets största utsläppare av växthusgaser.
Östrand – Timrå (biobränsle för flyg)
Ett bioraffinaderi som ägs av SCA och finska St1 och ska tillverka 300 000 ton bioflygbränsle/år. Ett omfattande markberedningsarbete klart 2025.
Investeringsbeslut har inte tagits.
Elbehov: 3 TWh
Torsboda – Timrå (grafit till bilbatterier)
Kinesiska PTL (Jinagxi Zichen Technology) planerar tillverkning av syntetiskt grafit, 100 000 ton/år.
Produktionsstart: Ursprungligen tänkt till 2025, men miljöprövning återstår. PTL kommer även säkerhetsgranskas av Inspektionen för strategiska produkter.
Elbehov: 1,2 TWh
Ljungaverk och Alby – Ånge (vätgasproduktion)
Brittiska Res Renewable: två vätgasfabriker: 100 000 ton vätgas & 650 000 ton syrgas/år.
Produktionsstart: 2028/2029
Elbehov: 6,6 TWh