Inom kort kommer Norrtåg och X-trafik att utöka sin tågflotta med vardera tre nya tåg som hyrs in via en bank i USA. Affärsupplägget är idag olagligt men fortsätter ändå att löpa eftersom det rör sig om ett 25-årigt avtal tecknat 2002.
”En gammal affär”
Elvy Söderström (S) är Norrtågs styrelseordförande:
– Vi har inget annat val än att hyra in de här tågen. Det är en gammal affär som vi inte kan komma ur, säger hon till SVT.
SVT har tidigare berättat om turerna bakom de svindlande tågaffärerna, men samarbetspartners och ”finansiärer” i USA har på grund av ömsesidiga sekretessavtal hemlighållits från såväl svenskt som amerikanskt håll.
Skandalbanken Wilmington Tust
Nu vet vi. Svenska Dagbladet har i veckan pekat ut en av de partners som svenska regioner haft i USA. När Stockholms Lokaltrafik skulle köpa tåg år 2000 var den amerikanska banken Wilmington Trust en av finansiärerna bakom tågaffärerna, ett föga smickrande sällskap för de inblandade.
I våras fälldes fyra av Wilmington Trusts direktörer för bedrägeri och stämpling till bedrägeri. Direktörerna med verkställande direktören i spetsen riskerar upp till 30 års fängelse.
Tveksamt skatteupplägg
Wilmington Trust gjorde upp affären år 2000 med Stockholms Lokaltrafik. Inblandad var också Transitio AB, det bolag som flertalet svenska regioner driver gemensamt för att sköta inköp och finansiering av regionaltåg. SL och Transitio drog sig sedermera ur affären 2011 men Transitio har också varit inblandad i senare storaffärer med finansiärer i USA som i efterhand fått hård kritik.
Affärsupplägget är idag olagligt och rörde sig om avancerad internationell skatteplanering. Svenska Transitio köpte på uppdrag av regionerna in 47 Reginatåg och leasade omedelbart ut dem till finansiärer i USA som i sin tur leasade tillbaka tågen till Sverige.
Gäller till 2027
Hela upplägget var en papperskonstruktion som möjliggjorde två skatteavdrag – ett i USA och ett i Sverige.
SVT har i flera artiklar berättat om turerna bakom de kritiserade affärsupplägget som sträcker sig fram till 2027. Nytt är att sex Reginatåg som omfattas av de kritiserade leasingavtalen kommer att övertas av Norrtåg och X-trafik från nästa år.
Affären har fått till konsekvens att berörda regioner tvingas utöka sitt borgensåtagande i tågaffärerna. I Västernorrland med upp till 78 miljoner.
Utökad borgen med 78 miljoner
Elvy Söderström är inte nöjd med situationen att tågtrafiken i regionen kommer att förknippas med tveksamma affärer i USA.
– Men tåg är inget man går in i en affär och köper. De Reginatåg vi tar över kommer från Uppsala och vi är glada att vi i konkurrens med andra regioner nu får en chans att utöka trafiken, säger hon.
Fler tåg i norra Sverige
De nya Reginatågen kommer att sättas in i regionaltrafiken i Norrland från tidigast nästa år. Vilka linjer de kommer att trafikera är fortfarande oklart.
– Vi arbetar just nu med en trafikutredning som kommer att avgöra den saken, säger Norrtågs vd, Maria Höglander.
Texten är korrigerad avseende regionens förbindelser med Wilmington Trust.