– Det är ju helt galet med slit och släng och alla vill ju spara pengar, säger upphandlare Camilla Rönnberg Karlsson på Härnösands kommun.
Tidigare har de kommunala verksamheterna i Härnösand varit hänvisade till avtal om att köpa nya möbler. Men allt fler anställda har efterfrågat möjligheten att köpa begagnat istället.
– Det finns en medvetenhet hos personalen.
Snabb omställning
När upphandlingsenheten på Härnösands kommun började undersöka möjligheten gick det snabbt.
Det visade sig att Sveriges kommuner och regioner, SKR, redan hade ett rikstäckande avtal, via Adda (se faktarutan), som kommunen kunde ansluta sig till.
– Det känns jättebra på alla sätt. Tidigare har vi varit tvungna att köpa nytt för dyra pengar och gamla fullt fungerande möbler har slängts eller hamnat i något förråd, förklarar Camilla Rönnberg Karlsson på upphandlingsenheten.
VAD ÄR ADDA?
Adda AB ägs av SKR samt en majoritet av Sveriges kommuner, vilka också är deras huvudsakliga kunder.
De erbjuder offentlig sektor avtal och tjänster inom inköp. Adda har två affärsområden; Adda Inköpscentral och Adda kompetens.
Genom Adda erbjuder de ramavtal inom olika områden som kommuner och regioner kan avropa från.
Under avtalen för kontor finns kategorin ”Möbler återbruk inkl tillhörande tjänster ”.
Där beskrivs ramavtalet så här:
”Ett hållbart ramavtal med syfte att införa cirkulära möbelflöden inom offentlig sektor. Genom att välja begagnat, renovera och överlåta befintliga möbler istället för att köpa nya kan ni minska ert klimatavtryck och samtidigt göra en kostnadsbesparing. ”